03 feb 2011
Butiker

Finalisterna till Årets Butik i Systembolaget utsedda

Systembutikerna i Bromma Blocks, Grums, Gällivare, Kållered, Malå och Vårgårda är de systembutiker i landet som är finalister i tävlingen Årets Butik. Två av butikerna ska nu utses till Systembolagets bästa butik i kategorierna mindre respektive större butik 2010.

– Utmärkelsen Årets Butik är ett sätt för oss att lyfta fram butiker som kan fungera som förebilder inom Systembolaget, säger Mikael Wallteg, försäljningsdirektör och vice vd på Systembolaget. För att kunna bli aktuell som Årets Butik skall butiken kunna kombinera nöjda kunder och nöjda medarbetare med hög produktivitet och bra ålderskontroll.Nytt för i år är att Systembolaget utser en vinnare i kategorin större butiker och en vinnare i kategorin mindre butiker. Bland de mindre butikerna tävlar Grums mot systembutikerna i Malö och Vårgårda. Finalister i kategorin större butiker är systembutikerna i Gällivare, Bromma utanför Stockholm och Kållered utanför Göteborg. Nu väntar besök från Systembolagets företagsledning för samtliga finalisterna, och företagsledningen avgör därefter vilka butiker som blir Årets Butik. Finalen med medarbetare från alla sex butiker på plats äger rum i Stockholm lördagen den 12 mars. Vinnarna får en utbildningsresa till ett hemligt mål i Europa. När vinnarbutikerna är på sin resa, arbetar Systembolagets företagsledning i Årets Butik. Tidigare vinnare Årets Butik1999 Sandviken, 2000 Nyköping, 2001 Kungsör, 2002 Valbo, 2003 Kållered, 2004 inställt, 2005 Lillänge Östersund, 2006 Gällivare, 2007 Eurostop Halmstad, 2008 Haninge, 2009 Ersboda/Umeå

För mer information kontakta gärna:
Presschef Lennart Agén, telefon 070-245 00 47, lennart.agen@systembolaget.se