Pressrum

Pressrum

08 jun 2026
Informationskampanjer

9 av 10 ovetande om att alkohol ökar risken för bröstcancer

Kunskapen om att alkohol är en av de största riskfaktorerna för bröstcancer är låg, trots att det är den vanligaste cancerformen bland kvinnor. Lägst är kännedomen bland äldre – en åldersgrupp där risken att drabbas av bröstcancer är som störst. Samtidigt uppger 4 av 10 att de skulle ändra sina alkoholvanor om de kände till sambandet, visar en ny undersökning från Systembolaget.

Medan bara 11 % av befolkningen kopplar alkohol till bröstcancer, är motsvarande andel 91 % när det gäller levercancer. Kvinnor är något mer medvetna (14 %) om risken för bröstcancer än män (8 %). 

– Vi tror att det finns en efterfrågan på mer kunskap om hur alkohol hänger ihop med bröstcancer. När fler känner till att alkohol kan öka risken blir det lättare att göra medvetna val, säger Karolina Dahlbeck Nobel, expert folkhälsa på Systembolaget.

Undersökningen genomfördes av Verian på uppdrag av Systembolaget i november 2025 och bygger på 4 544 intervjuer med allmänheten (18–84 år). Den visar att äldre i högre grad än andra åldersgrupper är beredda att ändra sina alkoholvanor om de får veta att alkohol ökar risken för cancer.

– Att äldre har större benägenhet att ändra sina vanor om de fick mer kunskap om riskerna visar att information kan göra verklig skillnad. Därför finns goda skäl att tänka att ökad kännedom om alkoholens koppling till cancer kan bidra till bättre folkhälsa, fortsätter Karolina Dahlbeck Nobel.

Resultaten visar låg kännedom i kombination med en tydlig vilja att ändra beteende. I åldersgruppen 65 år och uppåt uppger 43 % att de skulle minska eller sluta dricka om de visste att alkohol ökar risken för cancer, jämfört med 32 % bland 18–29- och 30–49-åringar.

– När antalet bröstcancerfall ökar i Sverige behöver vi förhålla oss till att alkohol är en viktig påverkbar riskfaktor. Det positiva är att lägre alkoholkonsumtion minskar risken för cancer och även ger andra hälsovinster. Men mer forskning behövs, säger Lena Sharp, chef på Regionalt cancercentrum Stockholm-Gotland.

  • Runt 8 500 svenskar drabbas årligen av bröstcancer. Källa: Cancerfonden.
  • 7 % av bröstcancerfallen i Europa beräknas bero på alkohol. Källa: WHO.
  • Även små mängder alkohol ökar risken för cancer. Källa: Karolinska institutet.
  • Äldres alkoholkonsumtion har ökat. Källa: CAN.
  • Sänkt alkoholkonsumtion kan minska risken för bröstcancer. Källa: WHO.

Bilder

  • KarolinaDahlbeckNobel_press.jpg

Senaste nyheter

26 maj 2026
Alkoholforskning
Systembolagets Juniora Pris 2026 går till Wossenseged Birhane Jemberie för hans forskning om alkohol och hälsa bland äldre. Området är relativt outforskat, trots att konsumtionen bland äldre i dag är högre än hos tidigare generationer. Årets pristagare presenterades vid Systembolagets årliga alkoholforskningskonferens.
21 maj 2026
Systembolaget kommenterar
För att möta kundernas förväntningar på service och leveranser har Systembolaget fattat ett inriktningsbeslut om att påbörja arbetet med en framtida logistiklösning där en central distributionscentral kan komma att hantera en större del av leveranserna till butik, ombud och kund. En sådan lösning har potential att skapa värden för våra kunder, butiker och leverantörer, till exempel genom effektivare flöden, snabbare påfyllnad av varor i butik, ökad leveranssäkerhet och minskad klimatpåverkan. Nu inleds dialog med dryckesbranschen för att tillsammans arbeta fram en framtida logistikmodell.