20 jun 2011

Stort tryck på Systembolagets butiker inför midsommar

Midsommar innebär ett stort tryck på Systembolagets butiker i hela landet. Dagen före midsommarafton är den dag på året Systembolaget har flest kunder.

– Förra året besökte 1,1 miljoner kunder våra butiker dagen innan midsommarafton, vilket är den högsta siffran någonsin. Även om det ofta är vädret som styr hur vi handlar är min rekommendation att handla tidigt i veckan om man har möjlighet, säger Rebecka Blomberg, pressekreterare på Systembolaget.

Under midsommarveckan förra året hade Systembolaget totalt 2,5 miljoner kunder på fyra öppetdagar, att jämföra med en ordinarie vecka då butikerna har drygt två miljoner kunder på sex öppetdagar.

Försäljningen ökar under midsommarveckan i samtliga varugrupper jämfört med en normalvecka. Störst ökning procentuellt sett, har försäljningen av kryddat brännvin, som ökar 1 400 procent till 175 000 liter samt alkoholfritt som ökar med över 200 procent till närmare 60 000 liter. Försäljningen av vin ökar med drygt 50 procent till 4 900 000 liter och öl med 100 procent till 7 300 000 liter.

Totalt köpte svenskarna 1 300 000 liter ren alkohol under midsommarveckan förra året, en ökning med 77 % jämfört med en normalvecka.

Systembutikernas generella öppettider under midsommarveckan:
20-21 juni: ordinarie öppettider
22 juni: merparten öppet till minst kl 19
23 juni: ordinarie öppettider
24-25 juni: butikerna stängda (midsommarafton och midsommardagen)

Titta på www.systembolaget.se för exakta öppettider.

För mer information, kontakta gärna:
Rebecka Blomberg, pressekreterare Systembolaget, tfn 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se