– Våra köpbeteenden har förändrats de senaste åren och det är naturligt att våra kunder ska få rådgivning och kunna handla både i butik och på webben, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger. Naturligtvis står ålderskontroll i fokus vid sidan av rådgivning och god service även vid köp på webben.Idag går det att beställa cirka 10 000 artiklar från Systembolagets beställningssortiment för uthämtning i valfri Systembolagsbutik.– Vi utreder nu möjligheten att kunna erbjuda hemleverans, då mot en extra kostnad och ett par dagars leveranstid, fortsätter Magdalena Gerger.Samma krav på att inte sälja till underåriga, berusade, eller när man kan misstänka langning, gäller oavsett om det är ett köp i Systembolagets butiker, via ombud eller genom framtida hemleverans. – Systembolaget har ett mycket starkt stöd. För att allmänheten också fortsättningsvis ska ha ett starkt förtroende för oss är det viktigt att vi fortsätter att både utveckla vår service samt begränsa alkoholens negativa effekter, säger Magdalena Gerger.Systembolagets utvidgade service kommer bland annat att innebära:• Råd och information om mat och dryck, samt dryck och hälsa kommer att kunna ges individuellt via webben eller mobilen.• Om det blir aktuellt med hemleverans, kommer priset att baseras på den faktiska kostnaden på en marknadsmässig nivå. Avgiften kommer att variera beroende på beställningens omfattning. • Den hemleverans Systembolaget utreder innebär leverans några dagar efter beställning. Betalning sker i samband med beställning på webben.Exakt när detta kommer att erbjudas är i nuläget inte beslutat. För ytterligare information, kontakta:Lennart Agén, presschef 070-245 00 47 eller [email protected]