Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen samtycker du till att cookies används. Om cookies

Pressrum

Pressrum

16 feb 2011
Övrigt

Systembolaget lanserar ny webbplats

Den 22 februari lanseras Systembolagets nya webbplats systembolaget.se (http://www.systembolaget.se/). Med nya funktioner, en ny design och teknisk plattform är ambitionen bland annat att ge mer kunskap och inspiration kring kombinationen mat och dryck.

– Vi har utgått från vad våra kunder önskar och det är glädjande att se att det i mångt och mycket handlar om tjänster som bygger på all den kunskap våra butiksmedarbetare har, säger Åsa Kramers Edlund, ansvarig för Digitala kanaler på Systembolaget.

Det är främst fyra förändringar, utöver den nya designen, kunderna kommer att märka:
• Sök Dryck - Här kan besökaren söka en dryck via fritext eller olika kategorier, till exempel smaktyp, ”passar till” och pris. Sökningen trattas ned och en träfflista visar hela tiden hur många produkter som finns vid varje val. En nyhet är också produktbilder på allt i fasta sortimentet.
• E-beställning - Besökaren kan söka i Systembolagets hela sortiment där de beställningsbara dryckerna markeras med en varukorg. Det går även att hitta beställningssortimentet under en specifik flik.
• Sök Mat&Dryck – Här är alla receptsidor samlade med fritextsök, nya sökalternativ och kombinerad sökning. Besökaren söker utifrån vilken typ av rätt som ska lagas och får därefter ett antal passande drycker rekommenderade. Minst ett alkoholfritt alternativ presenteras alltid.
• Vinkartboken – i Systembolagets digitala vinkartbok kan besökaren, via en meny eller karta, på egen hand ta sig runt i världen med hjälp av Google Maps. Utifrån världsdel, land eller område får besökaren information om druvor, klimat, jordmån, lagar med mera som gäller för det valda området.

– Var man än befinner sig på webbplatsen ska besökaren alltid få relevant information som lockar till att läsa vidare och fördjupa sina kunskaper. Söker man till exempel efter en öl kan det komma upp fakta om ölens viktigaste ingredienser, passande recept med mera, säger Åsa Kramers Edlund.

Webbplatsen kommer att fortsätta utvecklas successivt med till exempel chattfunktion och ny Mat&Drycktjänst där besökaren får dryckesförslag utifrån de ingredienser som ska användas.

Ansvarig för den nya webben på Systembolaget är Åsa Kramers Edlund, ansvarig för Digitala kanaler.

Skärmdumpar från nya webben kan hämtas på www.systembolaget.se/press

För mer information, kontakta gärna:
Åsa Kramers Edlund, ansvarig för Digitala kanaler. Tfn 08-503 327 15 eller asa.kramers.edlund@systembolaget.se
Rebecka Blomberg, pressekreterare Systembolaget. Tfn 08-503 304 58 eller rebecka.blomberg@systembolaget.se

Senaste nyheter

19 feb 2020
Hållbarhet
Dryckesbranschen arbetar för att tillsammans bli en mer hållbar bransch utan någon klimatpåverkan. Initiativets första gemensamma rapport visar att förpackningar och transporter är de största orsakerna till branschens klimatavtryck.
31 jan 2020
Lokala pressmeddelanden
Systembolaget fortsätter utöka erbjudandet av e-handel. Från och med den 3 februari 2020 kommer hemleverans vara tillgängligt i bland annat Västerås, Arboga, Köping och Kungsör.