06 sep 2011
Försäljningssiffror

Systembolagets försäljning sommaren 2011: Försäljningen ligger still

Systembolagets försäljning, omräknat i ren alkohol, ökade svagt med 0,3 procent under sommaren 2011 jämfört med samma period 2010. Alkoholfritt ökade mest, med 13,9 procent, cider och blanddrycker minskade mest, med 3,1 procent.

För de olika varugrupperna utvecklades försäljningen (i liter) enligt följande: (se bifogad pdf)

Försäljningen av sprit, starköl och cider/blanddrycker minskade medan vin och alkoholfritt ökade. Antalet kunder under juni, juli och augusti var 31,7 miljoner, vilket är samma som 2010. Alkoholfritt fortsätter ökaDet ökade intresset för alkoholfria drycker håller i sig, med en ökning på 13,9 procent till 530 000 liter, jämfört med sommarmånaderna 2010. Under hösten lanserar Systembolaget ytterligare ett antal alkoholfria artiklar, bland annat två tyska öl och en fransk äppelmust.Rosévin populärt under sommarenÄven denna sommar har försäljningen av rosévin ökat. Försäljningen ökade med 14,8 procent, till nästan 6,8 miljoner liter. Procentuellt sett ökade roséviner över 70 kronor mest, med en ökning på 34,6 procent till drygt 980 000 liter.Mer statistikSystembolagets försäljning sommaren 2011 (obs, detta är en länk)För ytterligare information, kontakta: Rebecka Blomberg, pressekreterare, telefon 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se