13 okt 2011
Försäljningssiffror

Systembolagets försäljning tredje kvartalet 2011: Försäljningen oförändrad

Systembolagets försäljning under årets tredje kvartal är i stort oförändrad. Jämfört med motsvarande period förra året minskar försäljningen med 0,2 procent räknat i ren alkohol. Försäljningen av alkoholfritt och vin ökar, medan försäljningen av sprit, öl och blanddrycker minskar.

För de olika varugrupperna utvecklades försäljningen enligt följande (se pdf):– Totalt sett är försäljningen i princip oförändrad, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget. Den varugrupp som förändrats mest är de alkoholfria dryckerna, som fram tills nu ökat med 19 procent jämfört med förra året.Även ekologiska drycker har en ökad efterfrågan. Försäljningen av ekologiska drycker har ökat med 32 procent de tre första kvartalen jämfört med samma period 2010. Stödet för Systembolaget fortsatt högtStödet bland svenskarna för Systembolagets ensamrätt på detaljhandelsförsäljning av alkohol är fortsatt högt, och låg under det tredje kvartalet på 67 (av 100). Det är SIFO som på uppdrag av Systembolaget varje månad mäter allmänhetens inställning till Systembolaget, ett så kallat opinionsindex (OPI).Förutom opinionen, mäter Systembolagen kvartalsvis även hur nöjda kunderna är med Systembolagets service via en Nöjd Kund Index-undersökning (NKI). På en skala, där max är 100, uppgick NKI för tredje kvartalet till 79. När det gäller ålderskontrollen visar undersökningar att legitimation efterfrågades i 93 procent av alla genomförda testköp. Mer statistikYtterligare statistik kring Systembolagets försäljning tredje kvartalet 2011 hittar du här eller på systembolaget.se/pressFör ytterligare information:Lennart Agén, presschef, telefon: 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se