18 sep 2012
Dryckesauktioner

Höstens Dryckesauktioner drar igång!

Den 24:e till 26:e september genomförs hösten första dryckesauktion på nätet i samarbete mellan Systembolaget och Stockholms Auktionsverk. Denna gång erbjuds både klassiska ursprung och ett brett utbud av amerikanska viner.

Cirka 450 utrop auktioneras ut och bland de mer klassiska ursprungen och årgångarna syns bland annat Château Cheval Blanc 1949, hela lådor Château Haut Brion 1990 liksom Château Lynch-Bages 1995 och Carruades Lafite 1996. Onsdagen den 26:e september är vikt åt en större mängd amerikanska viner som alla kommer från samma säljare. Bland dessa viner kan bland annat nämnas Sean Thackrey, Dominus, Colgin, Caymus, Harlan, Shafer, Sine Qua Non och La Jota.

– Det är spännande att kunna erbjuda kaliforniska viner från legendariska vinmakare som har haft så stor betydelse för den amerikanska vintillverkningen, säger Sören Nylund, värderingsansvarig på Systembolaget. Vinerna har lagrats i de bästa förhållanden sedan inköp och alla flaskor är i mycket bra skick.

Datum för auktionen
24-26 september, med start 13.00 respektive dag, på stadsauktion.se.
Samtliga poster publiceras och finns tillgängliga för budgivning en vecka innan auktionsdatum.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Therese Eck, auktionssansvarig, Systembolaget: 0704-24 00 29
Anna Hamilton, informationschef, Stockholms Auktionsverk: 0733-40 67 84