27 aug 2012

Juniorlandslagskock gör höstens meny åt Systembolagets kunder

Rodrigo Perez, kock på Adam & Albin Matstudio i Stockholm, är höstens gästkock på Systembolaget. Temat för Rodrigos meny är Naturens skafferi och med rätter som älgstek och fasanbröst vill han erbjuda recept som alla kan laga. Höstmenyn finns i butikerna samt på systembolaget.se mellan den 1 september och den 31 oktober.

Rodrigo är lagkapten i juniorkocklandslaget som tävlar i OS i Tyskland i höst. Han har erfarenhet från restauranger som Restaurang Lux, Mathias Dahlgren, Oaxen, Esperanto och B.A.R.

– Det är en jättehäftig grej att få göra menyer till Systembolagets kunder, det är extremt stort, säger Rodrigo. Min tanke har varit att låta råvarorna tala för sig själva och inte komplicera saker och ting. Det är så roligt att man kan skapa något så gott av vanliga råvaror, säger han.

Intresset för matlagning började i hemmet, även om Jamie Oliver stod för mycket inspirationen. Efter praktik på en kvarterskrog i Stockholm i nionde klass visste Rodrigo Perez att det var kock han skulle bli. När kockutbildningen var klar satsade Rodrigo på att praktisera på några av mest välrenommerade restaurangerna för att få erfarenhet.

– På Systembolaget vill vi inspirera till goda smak- och dryckeskombinationer och vi tycker det är extra roligt att få lyfta fram några av alla unga, duktiga kockar det finns i Sverige. Rodrigo har skapat en meny utifrån höstens och naturens goda smaker och våra experter har tagit fram de drycker som passar till, säger Rebecka Blomberg, pressekreterare på Systembolaget.

Menyfolder med recepten till sommarmenyn och dryckesrekommendationer finns i alla butiker och på systembolaget.se. Menyerna har provats av Systembolaget och olika typer av drycker har kombinerats med rätterna.

Mer om menyerna finns på www.systembolaget.se

Bilder på Rodrigo finns på www.systembolaget.se/press

För mer information, kontakta:
Rebecka Blomberg, pressekreterare, tel 073-049 25 32 eller rebecka.blomberg@systembolaget.se