För de olika varugrupperna utvecklades försäljningen (i tusental liter) enligt följande:
Första kvartalet 2012:
Observera att siffran för Totalt ren alkohol var felaktig i tidigare utskick!
Försäljning (tusentals liter) | Förändring jämfört med motsvarande period 2011 (procent)* | |
Vin | 42 148 | + 1,8 % |
Starköl | 47 827 | + 2,8 % |
Cider/Blanddrycker | 3 286 | + 0,4 % |
Sprit | 4 224 | - 0,7 % |
Totalt ren alkohol | 9 919 | +1,1 % |
Alkoholfritt | 321 | + 35,3 % |
* Förändringen jämfört med motsvarande period förra året är kalenderkorrigerad.
– Systembolagets försäljning är fortsatt stabil. Vi ser också att kundernas intresse för alkoholfritt fortsätter att öka starkt, säger Magdalena Gerger, Systembolagets VD. Under årets första kvartal har vi sett den största procentuella försäljningsökningen någonsin av våra alkoholfria drycker. Det visar på ett fortsatt hälsointresse utan att behöva göra avkall på mat- och dryckesupplevelsen.
Även intresset för ekologiska drycker fortsätter att öka. Försäljningen av ekologiskt ökade 6,1 procent under det första kvartalet och är nu 3 279 000 liter. Ekologiska viner står nu för 76 procent av försäljningen av ekologiska drycker.
Försäljningen i Systembolagets gränsbutiker ökar
Försäljningen i de butiker som ligger nära gränsen till Norge ökade med 10,9 procent under det första kvartalet. Även försäljningen vid gränsen mot Finland ökade, med 4,8 procent. För butikerna som gränsar mot Danmark ligger försäljningen i princip still.
– En del av ökningen kan troligen förklaras av en mindre ökning av alkoholskatten i Norge vid årsskiftet, säger Magdalena Gerger. Siffror från Norges statistiska centralbyrå, SSB, visar även att norrmännen ökade sin gränshandel i Sverige förra året med nio procent, vilket kan vara en annan del av förklaringen.
Stödet för Systembolaget fortsätter att öka
Under första kvartalet 2012 svarade 71 procent ja på SIFO:s fråga om man vill behålla Systembolaget i dess nuvarande roll. Årssiffran för 2011 var 68 procent. 71 procent är den högsta siffran för ett kvartal sedan mätningarna startade år 2001. Då var stödet 49 procent.
Ännu bättre på ålderskontroll
Systembolaget anlitar ett externt undersökningsföretag för att ta reda på hur ålderskontrollen fungerar. Undersökningsföretaget låter kunder mellan 20-24 år genomföra testköp i Systembolagets butiker. Under första kvartalet bad personalen om legitimation i 97 procent av alla testköp. Det är, liksom opinionsmätningen, den högsta siffran för ett kvartal som hittills uppnåtts. Under 2011 var siffran 94 procent.
Mer statistik
Systembolagets försäljningsstatistik länsvis finns här eller på systembolaget.se/press
FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA GÄRNA:
Systembolagets presstjänst, tfn 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se