09 maj 2012
Alkoholfritt

Somriga alkoholfria nyheter på Systembolaget

Den 1 juni lanserar Systembolaget en rad alkoholfria drycker som är särskilt utvalda för att passa sommarens bufféer och picknickar. Bland nyheterna syns drycker som speglar Systembolagets övriga sortiment och höga kvalitet men också färgsprakande drycker med mycket sommarkänsla.

– Sommaren är den tid på året vi dricker lite mer – vi är lediga, utomhus och umgås med nära och kära. Att erbjuda goda och passande alkoholfria drycker även för de som inte vill eller kan dricka alkohol är självklart för oss och vi tycker att det ska vara lika självklart för den som packar picknickkorgen, säger Märta Kuylenstierna, kategorichef på Systembolaget. Efterfrågan på alkoholfria drycker hos Systembolaget har ökat stadigt de senaste åren, under det första kvartalet 2012 ökade försäljningen med 35 procent, jämfört med samma period förra året. Sortimentet utvecklas löpande och målsättningen är att det skall finnas alkoholfria drycker med hög kvalitet till alla måltider och tillfällen. Antalet alkoholfria varor uppgår under sommaren till 45 stycken. – Våra kunder vill ha alkoholfria drycker, det ser vi på den kraftigt ökade efterfrågan. Vi satsar på ett alkoholfritt sortiment som speglar det övriga utbudet. Till exempel har vi en fortsatt stark rosétrend i Sverige vilket också syns på de alkoholfria nyheterna i år. Vårt mål är att ha ett alkoholfritt sortiment i världsklass med produkter som passar olika typer av mat och tillfällen, avslutar Märta Kuylenstierna. Bilder på produkterna finns att hämta här: www.systembolaget.se/press/pressbilder

Produkterna finns i ett begränsat antal för provning. För beställning, se kontaktinformation nedan. För mer information samt beställning av prover, kontakta:Rebecka Blomberg, pressekreterare Systembolaget, tel 08-503 304 58 eller rebecka.blomberg@systembolaget.se