30 nov 2012

Start för Systembolagets försök med hemleverans i Nacka

Systembolagets försök med hemleverans har i höst omfattat Sollentuna, Bromma och Johanneshov. Från den 4 december är det möjligt att göra beställningar för leverans även för kunder boende i Nacka.

Under vintern och nästa vår kommer försöket att successivt byggas ut och omfatta fler orter, för att därefter omfatta som mest sex län. Försöket med hemleverans är utformat i samråd med erfarna alkoholforskare, som också löpande kommer att granska försöket.

– Systembolaget har ett brett stöd bland svenska folket. För att vårda detta höga förtroende, behöver vi kombinera en ansvarsfull alkoholförsäljning med att ständigt förbättra vår service, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger.

Systembolagets bedömning är att hemleveranstjänsten i första hand kommer att vara intressant för kunder som – kanske på grund av tidsbrist – vill kunna göra en e-beställning i stället för att handla i butik. En annan kundgrupp kan vara äldre som tycker att det är tungt och opraktiskt att ta sig till butiken och sedan bära hem tunga påsar.

Fakta om hemleveranstjänsten:

• Leverans tidigast tre dagar efter beställning.
  • Leverans måndag-fredag klockan 10.00 – 20.00.
  • Exakta leveransdagar och tidpunkter varierar beroende på postort.
  • Obligatorisk legitimationskontroll vid mottagning av varorna.
  • Hemleveransen sker till självkostnadspris och med en stigande kostnad beroende på beställningens omfattning. En beställning på 1-12 flaskor kostar 200-220 kronor i försöksorterna.
  • Det finns en maxgräns på 8 kollin (motsvarande 96 flaskor).
  • I början kan man endast välja drycker ur Systembolagets ordinarie sortiment.
  • Under 2013 kommer Systembolaget erbjuda hemleverans även av beställningssortimentet.

För frågor:

Lennart Agén, presschef, Systembolaget, 070-564 17 10