30 dec 2013
Systembolaget kommenterar

Beställningsfunktionen avstängd under nyår

Beställningsfunktionen på systembolaget.se kommer inte vara tillgänglig mellan 31 december kl 15.00 och 1 januari kl 15.00.

I samband med alkoholskattehöjningen som införs 1 januari 2014, uppdateras alla priser i våra system. För att detta ska kunna ske måste vi stänga av beställningsfunktionen under ett dygn, från kl 15 den 31 december t o m kl 15 den 1 januari. Saldon kommer kanske inte heller att visas korrekt under denna tid. Vi beklagar om det medför några olägenheter för våra kunder.

Det var i november som riksdagen röstade igenom regeringens förslag på höjd alkoholskatt. Punktskatten på öl och vin höjs med ca 7 procent och punktskatten på sprit höjs med 1 procent fr.o.m. den 1 januari 2014.

I kronor innebär det en ökning på ca 1,40 kr för en vanlig flaska vin (8,5-15 procent), ca 40 öre för en halvlitersburk 5,3-procentig öl och ca 1,75 kr för en 40-procentig 70 cl flaska sprit. Skatten är satt utifrån alkoholstyrka per liter. Observera att det nya priset på vin och sprit avrundas till närmaste krona.