15 nov 2013
Dryckesauktioner

Bordeaux stort på höstens tredje dryckesauktion

Höstsäsongens tredje auktion med drycker som samlarobjekt har precis avslutats. 631 utrop fördelade på tre dagar såldes till ett värde av nära 9,2 miljoner kronor.

- Att årgångschampagne av bra kvalitet är eftertraktat har märkts vid ett flertal tillfällen på höstens auktioner, och så även nu. En magnumflaska Deutz 1975 såldes till hittills högsta slutpriset på 52 000 kronor. Att detta var en ytterst begränsad upplaga samt att det är en ”blanc de noir” kan bidra till det höga slutpriset. Även två flaskor Selosse Grand Cru Blanc de Blanc 1986 med utropet 6000 kronor överraskade med slutpris på 29 000 kronor, säger Sören Nylund, värderingsansvarig på Systembolaget.

Viner från klassiska Bordeaux ligger stadigt kvar på en jämn och hög nivå både vad gäller mogna som yngre viner. Bland annat såldes en flaska Château Mouton Rotschild från 1955 för 11 500 kronor mot estimerade 5000 kronor. Spektakulär är posten om 12 flaskor Château Palmer från 1982 som såldes för 78 000 kronor mot estimerade 14 400 kronor.

- Gällande Bourgogne är intresset är störst för vin från framstående producenter och årgångar som är omskrivna. Utmärkande är en låda om 12 flaskor DRC Échezéaux 1998 som landade på 62 000 kronor vilket var nära det dubbla utropet. Även Romanée-St-Vivant 1989 nådde en hög nivå på 4 600 kronor per flaska, säger Sören Nylund.

Intresset för Single malt i udda tappningar och i begränsade upplagor i Sverige är stort. Bland annat såldes en 50 år Glenfiddich för 60 000 kronor, en Macallan Gran Reserva 1979 för 5000 kronor och en Glenburgie 1963 i Gordon & MacPhails buteljering för 6000 kronor.

Intresset för auktionerna är fortfarande stort och just nu pågår inlämning till säsongens avslutande auktion den 9-11 december. På systembolaget.se finns mer och aktuell information om våra dryckesauktioner.

Systembolagets dryckesauktioner är ett samarbete med Stockholms Auktionsverk.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:

Sören Nylund, värderingsansvarig, Systembolaget: 08-503 303 97, soren.nylund@systembolaget.se

Anna Hamilton, informationschef, Stockholms Auktionsverk: 0733-40 67 84, anna.hamilton@auktionsverket.se