26 jun 2013
Systembolagets uppdrag

City Gross utmanar alkohollagen

City Gross startar nu försäljning av alkohol trots att Systembolaget har ensamrätt på försäljning av alkohol i Sverige. Systembolaget förväntar sig nu att lagen förtydligas.

– Att City Gross väljer att sälja alkohol tydliggör behovet av att alkohollagen förtydligas. Lagen måste spegla den verklighet vi har i dag med försäljning via nätet, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger.

Systembolaget har varnat för risken att svenska dagligvarukedjor erbjuder alkohol tillsammans med livsmedel. Nu har City Gross gjort verklighet av hotet och utmanar den politik som svenska folket med stor majoritet ställt sig bakom.

– Med nuvarande oklara rättsläge är dörren öppen för en mängd aktörer som drivs av vinstintresse – utan hänsyn till de risker som alkoholen för med sig, säger Systembolagets styrelseordförande Cecilia Schelin Seidegård. Nu krävs tydliga besked så att Systembolaget får möjlighet att genomföra det uppdrag som politiker i riksdag och regering har beslutat om.

– Det är Sveriges riksdag och regering som beslutar om hur alkohol ska säljas, inte matkedjor och utländska aktörer, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger.

För folkhälsans skull krävs det nu att regeringen förtydligar vad som gäller. Om inget görs kan 30 procent av alkoholen komma från kommersiella näthandlare om tio år, enligt HUI Research. Redan nu ses en explosionsartad ökning av alkoholreklamen i form av aggressiv och uppsökande marknadsföring som driver försäljning och konsumtion. Nyligen bildades en svensk branschförening för nätvinhandlare.

För frågor:

Lennart Agén, presschef, Systembolaget, 070-564 17 10