Det förändrade köpbeteendet innebär att kunderna handlar antingen i butik eller på nätet, vilket är en del av en global trend där rådgivning och service via web och mobil har blivit en självklarhet. Hemleveransförsöket är ett naturligt steg eftersom Systembolagets roll är att sköta all försäljning av alkohol på ett ansvarsfullt sätt, med god service.
Försöket med hemleverans pågår i dagsläget på postorterna Sollentuna, Johanneshov, Bromma, Nacka, Borås, Brämhult och Uppsala. Nu lägger vi till ytterligare tre postorter: Göteborg, Askim och Mölndal.
Pressträff om försöket med hemleverans i Göteborg, Askim och Mölndal:
Tid: Tisdag 19 februari, klockan 10.30-11.15
Plats: Systembolagets butik på Kungsportsavenyn 18
Medverkande: Magdalena Gerger, VD Systembolaget, Lennart Agén, presschef Systembolaget
På pressträffen medverkar även alkoholforskarna Mats Ramstedt och Thor Norström, som följer försöket och undersöker om hemleverans påverkar den totala alkoholförsäljningen. De berättar om vilka tendenser de hittills sett i försöket, samt hur utvärderingen av försöket i full skala kommer att genomföras.
Kort fakta om försöket med hemleverans:
• Tjänsten riktar sig till privatpersoner.
• Leverans tidigast tre dagar efter beställning.
• Leverans måndag-fredag klockan 10.00 – 20.00.
• Obligatorisk legitimationskontroll vid mottagning av varorna.
• Leveranskostnaden beror på beställningens omfattning.
• Det finns en maxgräns på 8 kollin.
För mer information, kontakta gärna:
Lennart Agén, presschef, 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se