10 maj 2013
Försöket med hemleverans

Hemleverans utökas med beställningssortimentet

Systembolagets försök med hemleveranser av alkoholdrycker på ett antal orter i Sverige fortsätter och utökas från 13 maj till att även omfatta beställningssortimentet. Nu införs också nya tidsintervall för leveranser. De postorter som för närvarande ingår i försöket är Bromma, Nacka, Johanneshov, Sollentuna, Borås, Brämhult, Uppsala, Göteborg, Askim och Mölndal.

Sedan november 2012 genomför Systembolaget ett försök med hemleverans på ett antal postorter. Varorna beställs på systembolaget.se och levereras inom tidigast 3 dagar.  När beställningssortimentet lagts till erbjuds totalt 13 000 olika artiklar för hemleverans.

– Försöket med hemleverans är en del i att möta kundernas förändrade köpbeteende där allt fler väljer att skaffa sig information, beställa och handla över nätet. Vi har startat i begränsad skala och viktigast har varit att säkra försäljningsreglerna. Testköp har genomförts på samma sätt som i butik och hos ombud med goda resultat, säger Magdalena Gerger, vd Systembolaget.

Alkoholforskare har börjat utvärdera försöket:

– Underlaget är begränsat men indikationerna så här långt är att man inte kan se någon ökning av den totala försäljningen av alkohol efter att hemleverans införts. Alkoholvanorna hos dem som använder tjänsten avviker inte heller från befolkningen i övrigt, säger Thor Norström, alkoholforskare på Stockholms universitet.

Nu införs dessa nya tidsintervall för hemleveranser:

Kl. 10-14, 14-18 och 17-20.

På systembolaget.se finns information om vilka dagar leveranser sker på respektive ort.

Fakta om försöket med hemleverans:

• Tjänsten riktar sig till privatpersoner.
  • Försöket med hemleverans utformas i samråd med erfarna alkoholforskare och i dialog med lokalpolitiker
  • Nuvarande orter: Bromma, Nacka, Johanneshov, Sollentuna, Borås, Brämhult, Uppsala, Göteborg, Askim och Mölndal.
  • Leverans tidigast tre dagar efter beställning.
  • Leverans måndag-fredag klockan 10.00 – 20.00 via Bring Express.
  • Obligatorisk legitimationskontroll vid mottagning av varorna.
  • Leveranskostnaden beror på beställningens omfattning.
  • Det finns en maxgräns på 8 kollin.
  • Försöket påbörjades i november 2012

För mer information, kontakta:

Lennart Agén, presschef

Helena Paues, biträdande presschef