16 sep 2013
Försöket med hemleverans

Systembolagets försök med hemleverans utökas

Systembolaget utökar försöket med hemleverans som planerat. I höst kommer både storstad och landsbygd att omfattas. Försöket påbörjades i begränsad skala i november 2012 och har enligt oberoende alkoholforskare inte påverkat alkoholkonsumtionen.

Försöket kommer att utökas till följande län under hösten:

• Stockholms län - 23 september ­- Stockholms Stad, 7 oktober­­ - Övriga delar av Stockholms län
  • Västerbottens län - 21 oktober
  • Skåne län- 4 november
  • Västernorrlands län- 18 november

De postorter som redan ingår i försöket är Bromma, Nacka, Johanneshov, Sollentuna, Borås, Brämhult, Uppsala, Göteborg, Askim och Mölndal.

– Försöket med hemleverans genomförs för att möta kundernas förändrade köpbeteende. Ibland vill kunden handla via webben för upphämtning i butik eller – mot en kostnad – för hemleverans flera dagar senare. Självklart gäller samma strikta ålderskontroll och försäljningsregler vid hemleverans som i våra butiker, säger Magdalena Gerger, vd Systembolaget.

Försöket med hemleverans utformas i samråd med erfarna alkoholforskare, som löpande utvärderar försöket. Deras utvärdering av försökets första del visar att Systembolagets hemleveranser hittills inte har påverkat den totala försäljningen av alkohol. Alkoholvanorna hos dem som använder tjänsten avviker inte heller från befolkningen i övrigt.

Fakta om försöket med hemleverans:

• Tjänsten riktar sig till privatpersoner.

• Obligatorisk legitimationskontroll vid mottagning av varorna.

• Leverans sker på vardagar kl. 10.00-20.00 (dvs samma öppettider som butikerna har under vardagar) och tidigast tre dagar efter beställning.

• Leveranskostnaden beror på beställningens omfattning, dock minst 200 kronor.

För mer information kontakta:
Lennart Agén, presschef, tel. 070-245 00 47, press@systembolaget.se