Pressrum

Pressrum

30 maj 2013
Systembolagets uppdrag

Vinbutiker på nätet hotar alkoholpolitiken

Förekomsten av så kallade nätvinbutiker ökar och därmed också alkoholförsäljning via internet till svenska privatpersoner. Detta sker trots att Systembolaget är den enda aktör som får bedriva detaljhandel med vin, sprit och starköl i Sverige. I dagarna bildades även en ”branschorganisation” för dessa nätvinhandlare.

- Jag är mycket förvånad över bildandet av en denna svenska ”branschorganisation” för kommersiella vinbutiker på nätet eftersom Systembolaget har ensamrätt på försäljningen av alkohol i Sverige säger Magdalena Gerger, VD för Systembolaget. Syftet med Systembolaget är att vi ska bidra till att minska alkoholskadorna genom att sköta försäljningen på ett ansvarsfullt sätt och utan att på något sätt driva försäljningsökningar eller vinst.

Den så kallande Rosengrendomen ger svenska privatpersoner rätt att med hjälp av yrkesmässig befordran eller annan oberoende mellanhand importera alkohol. Det innebär dock inte att andra svenska företag än Systembolaget kan bedriva detaljhandel, oavsett om det sker på nätet eller på annat sätt. Det råder också stor osäkerhet beträffande lagligheten av de olika förmedlingsverksamheter som förekommer på den svenska marknaden.

- Systembolagets ensamrätt gör att vi spelar en nyckelroll för folkhälsan - inom ramen för den svenska alkoholpolitiken. I Sverige har vi kommit långt när det gäller att värna om hälsan och det finns positiva förändringar bland unga som skjuter fram alkoholdebuten och dricker mindre och mindre, säger Magdalena Gerger.

En statlig utredning arbetar med förslag för att säkerställa en effektiv tillsyn inom områdena marknadsföring och e-handel av alkoholdrycker, något som Systembolaget välkomnar. Handelns Utredningsinstitut (HUI Res) har i en nyligen presenterad rapport gjort en bedömning av hur e-handeln med alkohol kommer att se ut under de närmaste åren. Det mest oroväckande scenariet visar på att den kommersiella e-handeln med  vinstmaximerande företag vars marknadsföring både är uppsökande och påträngande, kan stå för upp emot 30 procent av marknaden inom tio år – om ingenting görs.    

Den statliga utredningen ska presentera sina förslag den 9 juli. Det är Systembolagets förhoppning att det därefter blir en tydligare gräns mellan rätten för privatpersoner att importera alkohol och den för svensk alkoholpolitik grundläggande ensamrätten till detaljhandel som getts till Systembolaget. Detta är viktigt för att vi ska kunna fortsätta att framgångsrikt bidra till att minska alkoholens medicinska och sociala skadeverkningar.

För mer information:

Lennart Agén, presschef, 070-245 00 47, eller press@systembolaget.se

HUI-utredningen:

http://www.hui.se/nyheter/framtiden-for-alkoholforsaljning-pa-natet

Relaterade dokument

Senaste nyheter

11 jan 2024
Alkoholforskning
Nytt blodprov som avslöjar patienters verkliga alkoholbruk och vad som händer med risken för hjärt-kärlsjukdomar när man minskar sitt drickande. Det är två av totalt 30 forskningsprojekt som nu får ta del av 10 miljoner kronor som Systembolagets Alkoholforskningsråd delar ut 2024.  
17 jan 2024
Systembolagets uppdrag
Klargörande från Systembolaget med anledning av rapportering i media kring det lokala och småskaliga sortimentet.