09 jul 2014
Systembolaget kommenterar

Systembolaget välkomnar skärpning av alkohollagen

Fler kommersiella aktörer gjorde att regeringen tillsatte en utredning i syfte att strama upp alkohollagen. Den nuvarande lagen ansågs otydlig. Utredaren Jörgen Hettne föreslår nu en rad skärpningar. Bland annat ska uttrycket ”annan mellanhand” tas bort. I praktiken innebär detta att livsmedelshandelns möjligheter att förmedla vin tillsammans med sina matkassar helt försvinner.

– Systembolaget välkomnar utredarens förslag, som tydliggör att bara Systembolaget får sälja alkohol direkt till konsumenter i Sverige. Nu är det viktigt att förslagen omsätts till en ny lag snarast efter höstens riksdagsval, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger.

Näthandeln med alkohol ökar snabbt. Mellan åren 2012 och 2013 ökade handeln från 0,5 procent av den totala konsumtionen till 2 procent. Ökningen är kraftig även om siffrorna fortfarande är förhållandevis låga. På sikt är den utvecklingen ett hot mot den svenska modellen, som bygger på att ekonomiska intressen bör hållas utanför alkoholhandeln. Den nya alkohollagen behöver därför snabbt komma på plats.

För frågor kontakta:
Lennart Agén, presschef, Systembolaget, 070-564 17 10