27 nov 2014
Dryckesauktioner

Systembolagets dryckesauktioner firar 10 år

I år har Systembolaget arrangerat dryckesauktioner i tio år. För att uppmärksamma jubileet genomför vi den 10 december en jubileumsauktion i form av en slagauktion.  Systembolagets dryckesauktioner har vuxit och utvecklats i snabb takt sedan starten 2004.  Vid starten genomfördes två slagauktioner per år, idag genomförs åtta auktioner per år, i form av onlineauktioner.

Under jubileumsauktionen kommer ett begränsat antal utrop och alla med ett särskilt samlarvärde att auktioneras ut. Precis som vid starten 2004 inleds jubileumsauktionen med en Gôut Americain från Heidsieck Monopole av årgång 1907. Andra exempel på objekt som auktioneras ut är bl.a. Deutz Vinotheque 1975 i magnumflaska. Upplagan var mycket begränsad, endast 200 flaskor gjordes och det är dessutom den enda blanc de noir från detta champagnehus. På destillatsidan finns 140-årig konjak från 1874. Som single malt finns Bowmore Gold och Ardbeg i begränsade och numrerade upplagor från 1964 och 1965.

Tid: tisdagen den 10 december kl 17.00

Plats: Stockholms Auktionsverks lokaler på Nybrogatan 32, i Stockholm.

Den 2 december mellan kl 17.00 – 20.00 hålls en öppen visning för intressenter, objekten finns då tillgängliga för visning i Stockholms Auktionsverks lokaler i Magasin 5, Frihamnen i Stockholm. Systembolaget värderingsmän finns på plats för frågor och rådgivning.

Att genom dryckesauktioner i Sverige tillgängliggöra värdefulla samlarobjekt till privatpersoner på ett ansvarsfullt sätt och med god service har varit en del av Systembolagets uppdrag sedan 2001.

Systembolaget genomför dryckesauktionerna i samarbete med Stockholms Auktionsverk.

Alla objekt presenteras en vecka före auktionstillfället online här:

Läs mer och Systembolagets dryckesauktioner här:

För ytterligare information kontakta:

Sören Nylund, värderingsansvarig tel. 08-503 303 97 auktioner@systembolaget.se

Systembolagets pressjour, tel. 070-245 00 47 press@systembolaget.se