Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen samtycker du till att cookies används. Om cookies

Pressrum

Pressrum

15 okt 2015
Alkoholforskning

Systembolaget instiftar pris för alkoholforskning

I år firar Systembolaget 60 år och i samband med det instiftas Kunskapspriset, ett pris för framstående alkoholforskning. Det presenterades idag på Systembolagets konferens Agenda 2015.

Årets pristagare kommer att tillkännages i början av december av Systembolagets styrelseordförande Kenneth Bengtsson. Pristagaren utses av en priskommitté. Kunskapspriset är på 100 000 kronor.

Genom priset vill Systembolaget lyfta fram och tillgängliggöra vetenskap som är alkoholspecifik. Det angeläget att alkoholforskningen inte hamnar i skymundan i en utveckling där främst nya sorters droger uppmärksammas.

I Systembolagets samhällsuppdrag ingår att informera och sprida kunskap om alkoholens risker och negativa effekter, bland annat genom ökad samverkan mellan forskare och resten av samhället. Kunskapspriset är ett exempel på detta. Systembolaget kommer att arbeta aktivt för att pristagarens forskning ska nå ut till en bred allmänhet.

Idag, den 15 oktober samlar Systembolaget forskare och experter på konferensen Agenda 2015 för att presentera och diskutera vår tids stora globala hälsofrågor.

Om Agenda 2015 samt fullständigt program: http://agenda2015.se/

För ytterligare information kontakta:

Lennart Agén, presschef, 070-564 17 10, lennart.agen@systembolaget.se

Relaterade dokument

Senaste nyheter

19 feb 2020
Hållbarhet
Dryckesbranschen arbetar för att tillsammans bli en mer hållbar bransch utan någon klimatpåverkan. Initiativets första gemensamma rapport visar att förpackningar och transporter är de största orsakerna till branschens klimatavtryck.
31 jan 2020
Lokala pressmeddelanden
Systembolaget fortsätter utöka erbjudandet av e-handel. Från och med den 3 februari 2020 kommer hemleverans vara tillgängligt i bland annat Västerås, Arboga, Köping och Kungsör.