11 aug 2016

4 av 10 unga har bett sitt storasyskon köpa ut

7 av 10 småsyskon ser sina storasyskon som förebilder. Samtidigt är ett äldre syskon eller en äldre kompis den vanligaste källan till alkohol för tonåringar. 4 av 10 har bett sitt storasyskon köpa ut alkohol och lika många uppger att de har druckit alkohol tillsammans med ett storasyskon innan de fyllde 18 år. Det visar en ny undersökning utförd av Sifo på uppdrag av Systembolaget.*

Skolstarten i augusti är ett tillfälle då många ungdomar dricker alkohol och den vanligaste langaren är en annan ung person, till exempel ett äldre syskon. Sifo har på uppdrag av Systembolaget genomfört en undersökning bland unga vuxna (20-28 år) om deras syn på syskonrelationer och langning. Undersökningen visar bland annat att:

• 7 av 10 småsyskon frågade sina storasyskon om råd när de var tonåringar.
  • 7 av 10 småsyskon ser sina storasyskon som förebilder.
  • 6 av 10 småsyskon säger att deras storasyskon har påverkat deras val i livet.
  • 8 av 10 storasyskon tror att deras värderingar och handlingar har påverkat deras småsyskon.

En vanlig missuppfattning bland unga vuxna är att yngre syskon och kompisar skulle införskaffa alkohol via en vuxen som man inte känner om man inte köper ut till dem. Detta stämmer inte - siffror från CAN** visar att nära 60 procent av 16-åringarna skulle avstå helt från att dricka om de inte fick tag på alkohol via någon de känner väl.

– För ett storasyskon kan det som ung vuxen vara svårt att veta om man ska anta en ”kompisroll” eller en ”föräldraroll” i förhållande till sitt yngre syskon. Att ställa upp för sitt syskon genom att säga nej till att köpa ut alkohol gör stor skillnad, säger Malin Forkman, chef Kommunikationsutveckling på Systembolaget.

Systembolaget släpper nu minivideoserien ”Syskonband” där bloggarna Flora Wiström, Margaux Dietz och Ellen Bergström tillsammans med sina respektive syskon reflekterar över hur viktig syskonrelationen är och hur det känns när ens yngre syskon ber en köpa ut alkohol.

För mer information om undersökningen se bifogat faktablad.

Filmen med Flora Wiström och hennes bror: https://www.youtube.com/watch?v=eKI1JaXxvxU

* Undersökningen har genomförts av Sifo på uppdrag av Systembolaget under juni 2016. Webbintervjuer med 1063 personer i åldrarna 20-28 år.

** Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning

För information kontakta:

Therese Elmgren, pressansvarig, telefon 072-706 83 36, therese.elmgren@systembolaget.se