02 jan 2017

700 000 till alkoholforskning i Västerås

Två alkoholforskare i Västerås får ta del av projektanslag på 700 000 kronor från Systembolagets Alkoholforskningsråd. Rådet delar ut sammanlagt 7 miljoner kronor till olika forskningsprojekt.

Systembolagets Alkoholforskningsråd, som består av elva från Systembolaget fristående ledamöter, bidrar till att stärka alkoholforskningsfältet i Sverige genom att stödja alkoholspecifik forskning. Samhällsvetenskaplig och folkhälsovetenskaplig forskning prioriteras.

– Andelen elever i årskurs 9 som inte dricker alkohol har mer än fördubblats sedan 2001 och idag utgör de majoriteten. Jag har fått anslag av Systembolagets alkoholforskningsråd för att titta på huruvida dessa ungdomars alkoholvanor är bestående då de inträder i vuxenlivet. Det finns klart en kunskapslucka att fylla inom detta område, säger Peter Larm, forskare vid Centrum För Klinisk Forskning i Västerås.

Projektet ”Ungdomar som inte dricker alkohol, vilka är de och hur går det för dem?” tilldelas 400 000 kronor.

Utöver Peter Larm tilldelas Kent W Nilsson, professor vid Centrum För Klinisk Forskning i Västerås 300 000 kronor för sitt projekt ”Adekvata; valida och reliabla indikationer för alkoholkonsumtion bland unga.”

Totalt har 31 projekt beviljats stöd.

Systembolagets engagemang i alkoholforskning

I Systembolagets samhällsuppdrag ingår ett ansvar för att informera om alkoholens risker. Detta görs via informationsinsatser och stöd till alkoholforskning. Under 2016 arrangerades en alkoholforskningskonferens och fem öppna populärvetenskapliga kunskapsseminarier för att diskutera och sprida forskningsresultat. Fr.o.m. 2017 höjs Systembolagets årliga anslag från sju till tio miljoner kronor.

Systembolaget delfinansierar också en professur i klinisk alkoholforskning, som innehas av Hanne Tønnesen vid Lunds universitet, och delar ut ett resestipendium till unga lovande forskare samt delar ut ett kunskapspris till en forskare som genom sin forskning bidragit till samhällsnytta.

För mer information kontakta:

Björn Lundkvist, ansvarig alkoholforskning, Systembolaget, 0706-78 68 76, bjorn.lundkvist@systembolaget.se