16 nov 2017
Hållbarhet

Systembolaget och branschföreningarna går ihop för att minska klimatavtrycket

Systembolaget, Sprit & Vinleverantörsföreningen – SVL, och Sveriges Bryggerier krokar nu arm för att skapa en mer hållbar dryckesbransch. Första steget är en gemensam viljeyttring.

I viljeyttringen lovar aktörerna att inom ett år mäta sina avtryck utifrån Greenhouse Gas Protocol, GHG, som är en internationellt vedertagen standard för att beräkna och redovisa utsläpp av växthusgaser, och sätta upp mål för sitt klimatarbete. Några är redan igång. Allt för att bidra till att den globala temperaturhöjningen hålls långt under 2 grader, vilket ligger i linje med de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030.

– Viljeyttringen sammanfattar inriktningen för vårt gemensamma fortsatta arbete med att minska våra klimatavtryck, integrera hållbarhet i våra affärsstrategier och skapa utrymme för större ansvarstagande i våra affärsmodeller. Det är unikt att branschen samlas och samverkar på detta sätt, säger Magdalena Gerger, vd Systembolaget.

– Det här är ett unikt branschinitiativ. Min förhoppning är att vi på sikt kan visa upp många goda och innovativa exempel på vad vi gör och på så sätt inspirera andra branscher, säger Carl Johan Svaton, vice ordförande för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

– Våra medlemmar gör redan idag stora insatser för minska sin klimatpåverkan, men genom ett gemensamt åtagande kan vi driva och stötta varandra ytterligare. Vi är både stolta och ödmjuka över det arbete som nu ligger framför oss, säger Mikael Hellberg, ordförande för Sveriges Bryggerier.

En grundbult i arbetet har varit att alla organisationer, stora som små, ska kunna vara med och göra skillnad utifrån sina förutsättningar. Nu påbörjas ett gemensamt arbete med att sätta upp mätbara mål och skapa en gemensam plattform för att kunna följa upp hur branschen bidrar till att minska sin miljöpåverkan, direkt och indirekt.

För ytterligare information kontakta:

Lennart Agén, chef press och samhällsrelationer Systembolaget, telefon 0702450047, lennart.agen@systembolaget.se

Erika Danckwardt-Lillieström, kommunikationsdirektör Sveriges Bryggerier, telefon 070-983 95 63, Erika.D-L@sverigesbryggerier.se

Anna De Geer, vd Sprit & Vinleverantörsföreningen – SVL, telefon 070-843 78 48, anna.degeer@svl.se