27 apr 2018
Finansiell information

Systembolagets delårsrapport för perioden januari till mars: förtroendet för ensamrätten är fortsatt starkt och efterfrågan på alkoholfria drycker ökar

– Jag är väldigt stolt över kundernas förtroende och medarbetarnas goda arbete som bekräftas av att OPI fortsatt ligger på en hög nivå och att stödet för ensamrätten är starkt, Systembolagets VD, Magdalena Gerger

Försäljning

Försäljningsvolymen uppgick till 106,4 miljoner liter, en ökning med sex procent jämfört med samma period förra året. Nettoomsättningen ökade från 6 095 miljoner kronor till 6 604 miljoner kronor. Ökningarna har till stor del att göra med att påsken inföll i mars i år och, till skillnad från förra året, faller inom den första delårsrapporten. Försäljningen av alkoholfria drycker ökade med 4,7 procent.

Förtroende

För andra året i rad kom Systembolaget på första plats i Medieakademins förtroendebarometer, som mäter allmänhetens förtroende för företag i landet. Opinionsindex (OPI), som mäts av Sifo visar att 78 procent vill behålla Systembolagets ensamrätt. Det är en procentenhet lägre än samma period förra året, då det högsta resultatet någonsin noterades.

Ny hållbarhetsstrategi

I februari beslutade de nordiska monopolens vd:ar om en gemensam hållbarhetsstrategi för miljö och socialt ansvar. Denna strategi ska gälla 2018 till 2020.

Systembolagets delårsrapport för perioden jan-mars

Systembolagets pressjour 070-245 00 47, press@systembolaget.se