07 nov 2019

Alkoholforskare prisas med stipendium

Idag utses mottagaren av årets Bertil Göransson-stipendium – ett stipendium för alkoholforskare. Det går till Stina Ingesson som är legitimerad psykolog och doktorand vid Karolinska Institutet. Priset finansieras av Systembolaget och delas ut vid SAD:s (Svenska föreningen för alkohol- och drogforskning) årsmöte.

Stina Ingesson blev master i psykologi 2010, därefter legitimerad psykolog och är sedan 2017 doktorand vid Karolinska Institutet. Hon forskar nu om kontrollförlust vid alkoholkonsumtion bland ungdomar och vuxna.

Bertil Göransson-stipendiet är på 30 000 kronor. Mottagaren utses av professuren i klinisk alkoholforskning vid Lunds universitet, en forskartjänst som Systembolaget delfinansierar.

För mer information kontakta:

Stina Ingesson, Bertil Göransson-stipendiat, 070-336 79 43, stina.ingesson@sll.se.

Systembolagets pressjour, 070-245 00 47, press@systembolaget.se