17 maj 2019
Alkoholforskning

De tilldelas Systembolagets forskningspris

Professor Peter Allebeck tilldelas Systembolagets Kunskapspris 2019. Han får priset för sina betydande insatser inom alkoholforskningen som har bidragit till samhällets arbete för att minska alkoholskador. Systembolagets juniora stipendium tilldelas Sara Wallhed Finn. Priserna delas ut under Systembolagets pågående alkoholforskningskonferens i Stockholm 16 till 17 maj.

Med Kunskapspriset och det juniora stipendiet vill Systembolaget uppmärksamma forskare som bidragit med ny kunskap inom alkoholområdet. Pristagarna utses av en extern stipendiekommitté bestående av forskare som representerar olika forskningsdiscipliner.

Kunskapspriset 2019 till Peter Allebeck

Peter Allebeck, professor i socialmedicin vid Institutionen för folkhälsovetenskap vid Karolinska Institutet, tilldelas Systembolagets Kunskapspris 2019. Allebeck har sedan 1980-talet bedrivit forskning med tonvikt på alkohol, men också andra droger. Hans vetenskapliga gärning präglas av ett starkt engagemang i samhällsdebatten, inte minst kring alkoholens risker och konsekvenser. Forskningen har bidragit till ett omfattande kunskapsunderlag till det förebyggande folkhälsoarbetet. Kunskapspriset är på 100 000 kronor.

Systembolagets juniora stipendium 2019 till Sara Wallhed Finn

På alkoholforskningskonferensen delades även Systembolagets juniora stipendium ut. Det tilldelas i år leg.psykolog Sara Wallhed Finn som disputerade 2018 vid Karolinska Institutet. Stipendiet delas ut för Wallhed Finns fortsatta och fördjupande forskning rörande insatser om både prevention och behandling, med fokus på hälso- och sjukvården. Stipendiet är på 50 000 kronor.

I Systembolagets samhällsuppdrag ingår att informera och sprida kunskap om alkoholens risker och negativa effekter, bland annat genom ökad samverkan mellan forskare och resten av samhället.

Systembolagets pressjour 070-245 00 47, press@systembolaget.se