12 dec 2019
Alkoholfritt

Julmust mest populär bland Systembolagets alkoholfria juldrycker

Den alkoholfria juldryck som säljer mest på Systembolaget är julmust. På andra plats kommer alkoholfri glögg.

Utbudet av alkoholfria juldrycker på Systembolaget har ökat successivt.

– Vi ser att intresset för alkoholfri julöl ökar. Kunderna efterfrågar fler alkoholfria drycker, och det gör i sin tur att producenterna vill ta fram nya sorter. I år har vi tre sorters alkoholfri julöl och en alkoholfri shandy, som är en blandning av alkoholfri öl och lemonad. Det finns också flera ölsorter i vårt ordinarie alkoholfria sortiment som passar utmärkt till julmaten, säger Magnus Lindblom, inköpare på Systembolaget.

I sortimentet ingår också julmust av olika slag - både fatlagrade varianter och en sort smaksatt med enbär. Gemensamt för julmusterna på Systembolaget är att de är mindre söta.

– I år lanseras fem alkoholfria glöggsorter – dels med klassisk kryddning, dels med smak av frukt och citrus. Nytt för i år är ett alkoholfritt mousserande vin med smak av glöggkryddor. Totalt finns nio sorters alkoholfri glögg i sortimentet, varav flera är ekologiska, säger Magnus Lindblom.

Alkoholfria drycker fortsätter generellt att öka i popularitet. På tio år, mellan 2009 och 2018, har den totala försäljningen av alkoholfritt på Systembolaget fyrdubblats.

För ytterligare information kontakta:

Systembolagets pressjour, 070-245 00 47, press@systembolaget.se