- Anslaget från Alkoholforskningsrådet innebär att vi kan testa effekten av en digital livsstilsintervention, där de som vill ha hjälp att ändra sina alkoholvanor får stöd via sin mobiltelefon. Eftersom interventionen levereras direkt till en mobiltelefon så finns det potential att nå många individer, vilket är viktigt eftersom många skulle må fysiskt och psykiskt bättre om de ändrade sina alkoholvanor, säger Marcus Bendtsen, Universitetslektor vid Linköpings universitet.
Användaren av den mobilanpassade interventionen blir varje vecka påmind om att stämma av sina alkoholvanor och kan i samband med det bland annat sätta mål för och följa sin alkoholkonsumtion, lära sig hur man minskar sin konsumtion samt om risker och konsekvenser. Forskningsprojektet riktar sig till allmänheten i stort, något som inte är så vanligt i denna typ av studier, då man brukar fokusera på subgrupper i samhället.
Systembolagets Alkoholforskningsråd består av 14 från Systembolaget fristående ledamöter. Rådet bidrar till att stärka alkoholforskningen i Sverige genom att stödja relevant forskning. Samhällsvetenskaplig och folkhälsovetenskaplig forskning är särskilt prioriterad.
Systembolagets engagemang i alkoholforskning
I Systembolagets uppdrag ingår att informera om alkoholens risker. Det görs via informationsinsatser och stöd till alkoholforskning. Vi arrangerar konferenser, delfinansierar en professur i klinisk alkoholforskning vid Lunds universitet, delar ut stipendier till unga forskare, samt delar ut ett kunskapspris till forskare. Mer information finns här:
https://www.omsystembolaget.se/vart-uppdrag/forskning
För ytterligare information kontakta:
Anna Raninen, ansvarig alkoholforskning Systembolaget, tel 072-077 97 29, anna.raninen@systembolaget.se
Marcus Bendtsen, Universitetslektor vid Linköpings universitet, marcus.bendtsen@liu.se
Systembolagets pressjour, tel 070-245 00 47, press@systembolaget.se