15 sep 2020
Hållbarhet

Ny rapport om dryckesbranschens klimatpåverkan

Dryckesbranschen använder allt mer återvunnet material, det visar en ny rapport från Dryckesbranschens Klimatinitiativ. Målet är att branschen ska vara klimatneutral 2045.

- Det är min övertygelse att samverkan stärker företagen och oss som bransch. Tillsammans får vi större genomslag och visar att klimatfrågan står högt på dagordningen. Årets rapport pekar ut var vi behöver lägga stort fokus framöver, säger Anna-Karin Fondberg, VD Sveriges Bryggerier.

I Dryckesbranschens klimatinitiativ deltar 43 dryckesföretag vilket motsvarar 80 procent av dryckesvolymerna i Systembolagets fasta sortiment. Förra året var siffran 74 procent.

- Initiativet fortsätter växa och det är glädjande att hela 80 procent av försäljningsvolymen av produkter i vårt fasta sortiment nu ingår i initiativet. Tillsammans arbetar vi mot visionen att bli en dryckesbransch utan klimatpåverkan, säger Magdalena Gerger, VD Systembolaget.

Initiativets andra rapport visar bland annat att det skett en ökning av användning av återvunnet material. 62 procent av den totala förpackningsvikten består nu av återvunnet material vilket innebär en ökning med sex procentenheter jämfört med året innan.

- Dryckesbranschens engagemang i klimatfrågan ser vi som en självklarhet och en del av vårt uppdrag. Vår bransch är en del av jordbruket, industrin, handeln, och måltidskulturen och våra produkter tar sig hela vägen från jord till bord, säger Anna De Geer VD för SVL – Sprit & Vinleverantörsföreningen.

För mer information och resultat – läs rapporten här

Om Dryckesbranschens Klimatinitiativ

Bildat av Sveriges Bryggerier, Sprit & Vinleverantörsföreningen, och Systembolaget 2017. Med visionen ”En dryckesbransch utan klimatpåverkan, där varje droppe räknas.” arbetar branschkollegor för att var och en enskilt och gemensamt ska minska sin klimatpåverkan. Det långsiktiga målet är att branschen ska vara klimatneutral 2045. I dag är 43 dryckesföretag med i Initiativet. Mätmetoden som används är Green House Gas Protocol. Rapporten från 2019 innefattar inte klimatavtryck från odling.

För ytterligare information kontakta

Anna De Geer, vd Sprit & Vinleverantörsföreningen, SVL, tel. 070-698 35 35, anna.degeer@svl.se

Erika Danckwardt-Lillieström, ansvarig Kommunikation & Samhällskontakt, Sveriges Bryggerier, tel. 070-983 95 63, erika.D-L@sverigesbryggerier.se

Systembolagets pressjour tel. 070-245 00 47, press@systembolaget.se