– Systembolaget har ett viktigt samhällsuppdrag och finns för att alkoholens skadeverkningar blir mindre om alkohol säljs utan vinstmaximering. Det är oerhört glädjande att kunderna är så nöjda med vår verksamhet, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger.
Under året publicerades CAN:s* mätning av total alkoholkonsumtion och Systembolagets konsumtionsandel för 2018. Den visar att konsumtionen minskade till 8,8 (9,0) liter ren alkohol per invånare över 15 år. Systembolagets andel av den totala alkoholkonsumtionen ökade och uppgick under 2018 till 65,6 (63,1) procent. CAN:s preliminära siffror för 2019 publiceras under Q1 2020.
Försäljningsvolymen ökade med 1 procent och uppgick till 511,9 (504,9) miljoner liter 2019. Intäkterna ökade totalt mer än försäljningsvolymen, vilket främst beror på förändring i försäljningsandelar mellan dryckestyper. Årets rörelseresultat uppgick till 229 (227) miljoner kronor.
– Under 2019 ökade nettoomsättningen med 4 procent. Alkoholfritt ökade med 8 procent och är den varugrupp som procentuellt ökade mest, säger Systembolagets ekonomidirektör Charlotte Hansson.
Under 2019 beslutade riksdagen att försöksverksamheten med hemleverans ska bli en permanent del av Systembolagets erbjudande. Arbetet med att göra hemleverans tillgängligt i hela landet fortsätter under 2020 och beräknas vara klart under 2021. Systembolaget fortsätter även arbetet med det digitala kundmötet och långsiktiga effektiviseringar.
Läs mer i Systembolagets bokslutskommuniké för 2019
För ytterligare information, kontakta:
Systembolagets pressjour, tfn 070-245 00 47, eller press@systembolaget.se
*CAN:s rapport Alkoholkonsumtionen i Sverige 2018