23 aug 2021

Alkoholen kostar Blekinge 1610 miljoner kronor per år

Invånarna i Blekinge dricker i snitt 8,47 liter alkohol årligen. Det leder bland annat till kostnader för sjukskrivningar, förtida dödsfall samt nedsatt produktions­förmåga på jobbet till följd av baksmälla. Det visar en studie om alkoholens konsekvenser som gjorts på uppdrag av Systembolaget*.

– Det finns ett behov av mer fakta kring de samhällskostnader som alkoholen leder till så att rätt åtgärder kan sättas in för att hålla nere skador och kostnader. Det här är den första studien i sitt slag – det är första gången någon räknat på alkoholens kostnader och nyttor per region, säger Malin Sandquist, avdelnings­­direktör Bolag och Samhälle, Systembolaget.

I Blekinge konsumerar invånarna i genomsnitt 8,47 liter alkohol under ett år. Det innebär att alkoholkonsumtionen i regionen är den åttonde högsta i landet. I riket som helhet ligger konsumtionen på ett genomsnitt av 9,04 liter alkohol per år.

De samlade kostnaderna för produktionsbortfall är 641 miljoner kronor i Blekinge. Majoriteten av dessa avser förtida dödsfall. Utöver det handlar det om sjukskrivningar, samt om sjuknärvaro – dvs nedsatt produktionsförmåga på jobbet till följd av baksmälla. Kostnaderna för vård och behandling uppstår både inom i primärvården, öppenvården, slutenvården och socialtjänsten.

I studien har man även räknat på kostnaden för försämrade livskvalitet – för den som dricker och för omgivningen. Den kostnaden beräknas uppgå till 661 miljoner kronor. Studien innefattar även en beräkning av de nyttor alkoholen skapar.

– Det är viktigt med fortsatta åtgärder för att hålla nere skador och kostnader. För trots att Sverige är ett av de länder i Europa där man dricker minst totalt sett, så innebär alkoholen stora kostnader för samhället, säger Malin Sandquist.

Så här fördelar sig kostnaderna för alkoholkonsumtionen i Blekinge:

• Vård och behandling                194 miljoner kr
  • Produktionsbortfall                    641 miljoner kr
  • Brottslighet                                113 miljoner kr
  • Försämrad livskvalitet               661 miljoner kr

Totala kostnader                                = 1610 miljoner kr

* Studien är genomförd av det stiftelseägda analysföretaget Ramboll som har räknat på alkoholens samhällsekonomiska konsekvenser för Blekinge (beräknat på år 2017.)

Studien ”Blekinge: Alkoholens samhällskonsekvenser” finns att läsa här.

För mer information kontakta:

Systembolagets pressjour, tel. 070-245 00 47, press@systembolaget.se