23 feb 2021

Magdalena Gerger slutar som vd för Systembolaget om ett år

Magdalena Gerger, vd på Systembolaget, lämnar sin tjänst under första kvartalet 2022.  Magdalena Gerger har meddelat styrelsen att hon nu ser det som rätt tid att efter tolv år, lämna sin roll på Systembolaget. Styrelsen har inlett processen med att rekrytera en ny vd som ska fortsätta leda resan i linje med bolagets långsiktiga strategi.

– Systembolaget är ett fantastiskt företag och det är ett privilegium att få arbeta med så kompetenta, ansvarsfulla och engagerade kollegor. Systembolagets samhällsfunktion och syfte att minska alkoholens skador är viktig, inte minst i den nuvarande kris som pandemin medför. Det är alltjämt ett för Sverige centralt uppdrag som vilar i bolagets händer, säger Magdalena Gerger, vd på Systembolaget.

Förtroendet för Systembolaget och stödet för ensamrätten att sälja alkohol har aldrig varit större. Även nöjdheten bland Systembolagets kunder ligger på en fortsatt hög nivå. En positiv utveckling som skett under Magdalena Gergers ledning efter att hon tillträdde som vd 2009.

Jag vill rikta ett varmt tack till Magdalena Gerger för hennes insatser som mångårig och viktig ledare för Systembolaget. Systembolaget har en unik roll i det svenska samhället som serviceinriktad och ansvarstagande detaljhandel med ensamrätt att sälja alkoholdrycker. Den som leder Systembolaget leder en verksamhet som många bryr sig om. Magdalena Gerger har skött den uppgiften på bästa möjliga sätt vilket inte minst svenska folkets uppslutning bakom Systembolaget talar för, säger Göran Hägglund, styrelseordförande för Systembolaget AB.

Magdalena Gerger kommer att fortsätta i sin nuvarande roll tills dess att en ersättare tillträder under första kvartalet 2022. Hon kommer därmed att bidra till att ytterligare stärka bolaget och säkerställa en smidig övergång.

Kontakt:

Anders Porelius, Presschef Systembolaget, mobil: 0720-706740