29 nov 2021

Merlin Poljak blir ny CFO på Systembolaget

Merlin Poljak tillträder rollen som ny Chief Financial Officer/Ekonomidirektör på Systembolaget och kommer närmast från ICA Sverige AB där han varit CFO sedan 2013.

– Vi är mycket glada över att få välkomna Merlin Poljak till Systembolaget, säger VD Magdalena Gerger.

– Merlins gedigna erfarenhet inom detaljhandeln i kombination med hans ledarskap och personlighet gör att han kommer att passa mycket bra in. Systembolagets vision – ett samhälle där alkoholdrycker njuts med omsorg om hälsan så att ingen tar skada, lever hos alla medarbetare, butiker och huvudkontor. Den kommer också att leva hos mig och Merlin, när vi väl tillträder våra tjänster under 2022, säger Ann Carlsson tillträdande VD, Systembolaget.

Merlin Poljak har mångårig erfarenhet från liknande roller inom ekonomi i detaljhandelsbranschen och har innan ICA varit CFO på Rimi Baltic. Dessförinnan har han innehaft flera ledande befattningar inom Electrolux koncernen. Merlin har en Civilekonomexamen från Örebro Universitet.

– Jag är mycket glad och stolt över att få börja som CFO på Systembolaget och att få vara med på resan framåt. Systembolaget är ett spännande bolag med ett ansvarsfullt uppdrag och jag ser fram mot att tillsammans med mitt team bidra till utvecklingen, säger Merlin Poljak, tillträdande CFO på Systembolaget.

Merlin Poljak kommer att ingå i Systembolagets företagsledning och startar sitt uppdrag senast den 15 maj 2022.

För ytterligare information kontakta:

Maria Frändegård, tf presschef Systembolaget, tel. 072-076 23 25, maria.frandegard@systembolaget.se

• Merlin-Poljak-211022 (2).jpg