11 feb 2021
Alkoholforskning

Systembolaget delar ut 10 miljoner till alkoholforskning

Systembolagets Alkoholforskningsråd fördelar totalt 10 miljoner kronor till olika alkoholforskningsprojekt. Genom att stödja forskning bidrar Systembolaget till att stärka alkoholforskningsfältet.

Totalt 28 projekt har beviljats stöd av Systembolagets Alkoholforskningsråd som årligen delar ut 10 miljoner kronor till såväl etablerade som juniora forskare. Bland de projekt som har beviljats stöd för 2021 finns ett som ska studera Corona-pandemins påverkan på alkoholkonsumtion. Det finns även ett projekt som ska undersöka krogtäthet kopplat till våld och ett som ska undersöka hur en minskad alkoholkonsumtion kan påverka olika cancertyper.

Systembolagets Alkoholforskningsråd

Alkoholforskningsrådet är fristående från Systembolaget och består för närvarande av fjorton ledamöter. Tio är experter och forskare inom alkoholforskningsområdet och fyra är företrädare för allmänna samhällsintressen. Ordförande är Maria Renström som tidigare har varit ämnesråd vid Socialdepartementet.

Systembolagets engagemang i alkoholforskningI Systembolagets uppdrag ingår att informera om alkoholens risker. Det är därför angeläget att forskare dels undersöker hur den som dricker alkohol påverkas, dels hur alkoholens skadeverkningar drabbar andra än konsumenten. Forskningen som Systembolagets Alkoholforskningsråd finansierar, samt annan forskning inom alkoholområdet, kommuniceras bland annat vid en årlig alkoholforskningskonferens.

Mer information finns här: https://www.omsystembolaget.se/vart-uppdrag/forskning/

Här finns alla forskningsprojekt som beviljats stöd för 2021

För ytterligare information kontakta:

Systembolagets pressjour, 070-245 00 47, press@systembolaget.se