19 okt 2021
Försöket med hemleverans

Systembolaget erbjuder hemleverans i hela Sverige

Den 25 oktober får de återstående områdena i landet – däribland Gotlands, Norrbottens och Jämtlands län – möjlighet att beställa hemleverans från Systembolaget. Det innebär att hemleverans nu blir tillgängligt i hela Sverige.

En del av Systembolagets service är att erbjuda kunder att handla online och få varorna levererade till valfri butik eller ombud. Nu blir det även möjligt att i samtliga län och orter i landet få hemleverans. Hemleverans testades först på försök i några få utvalda områden. Sedan regeringen beslutade att hemleverans skulle bli en del av Systembolagets ordinarie verksamhet har Systembolaget successivt utökat tjänsten till fler geografiska områden i landet. Nu läggs de avslutande länen till – Gotland, Jämtland och Norrbotten – samt resterande delar av övriga län.

– För första gången kan vi nu erbjuda hemleverans i hela landet – det är en milstolpe för Systembolaget. Hemleverans är en viktig del av vårt erbjudande och något som efterfrågas i takt med att köpbeteenden förändras, säger Tobias Frohm, direktör E-handel, Systembolaget.

Leveransen sker med samma ansvar som i butik och samtliga chaufförer har genomgått en utbildning i Systembolagets försäljningsregler. Det görs löpande kontroller för att säkerställa att ålderskontrollerna sköts.

Fakta om Systembolagets hemleverans:

Leverans sker mellan kl. 10-20 på vardagar och kl. 9-15 på lördagar.

Varor från hela Systembolagets sortiment kan beställas.

För mer information om orter och datum:

För ytterligare information kontakta:

Systembolagets pressjour, telefon 070-245 00 47, press@systembolaget.se