04 maj 2021

Systembolaget erbjuder hemleverans i Jönköping

Systembolaget fortsätter att utöka erbjudandet av e-handel. Från och med den 17 maj kommer hemleverans vara tillgängligt i bland annat Jönköping, Huskvarna och Habo.

En del av Systembolagets service är att erbjuda kunder att handla online och få varorna levererade till valfri butik eller ombud. I delar av landet är det även möjligt att få hemleverans från Systembolaget och målet är att det ska finnas i hela landet under 2021. Från den 17 maj kommer hemleverans att finnas i Örebro län, delar av Jönköpings och Östergötlands län, samt i Kungsbacka och Sala. Tjänsten kommer då att vara tillgänglig för över 70 procent av den inköpsberättigade befolkningen.

Hemleverans finns sedan tidigare i Skåne län, Västra Götalands län, Stockholms län, Uppsala län, Västernorrlands län, Västerbottens län och delar av Mälardalen.

– Att erbjuda hemleverans är en viktig del av Systembolaget service och något som våra kunder efterfrågar i samband med att köpbeteenden förändras, säger Stefan Bäckman, försäljningschef E-handel, Systembolaget.

Leveransen sker med samma ansvar som i butik och samtliga chaufförer har genomgått en utbildning i Systembolagets försäljningsregler. Det görs löpande kontroller för att säkerställa att ålderskontrollerna sköts.

Fakta om Systembolagets hemleverans

• Leverans sker mellan kl. 10-20 på vardagar och 9-15 på lördagar.
  • Varor från hela Systembolagets sortiment kan beställas.
  • Första kollit kostar 120 kr och ökar därefter med 80 kr per kolli.

Från 17 maj 2021 är hemleverans tillgängligt för postorterna:

Jönköping, Huskvarna, Habo, Bankeryd, Tenhult, Taberg, Norrahammar och Månsarp

Systembolagets pressjour, telefon 070-245 00 47, press@systembolaget.se