28 feb 2022

Systembolaget säljstoppar ryska produkter

Med anledning av Rysslands invasion av Ukraina har Systembolaget idag fattat beslut om åtgärder gällande ryska produkter i Systembolagets sortiment.

Som konstaterats av bland annat Sveriges regering kränker Rysslands väpnade angrepp Ukrainas territoriella integritet och suveränitet. Angreppet innebär stort lidande för den ukrainska befolkningen. Situationen i Ukraina är exceptionell och invasionen är ett uppenbart brott mot internationell rätt. Mot denna bakgrund har Systembolaget beslutat att omedelbart och tillsvidare stoppa försäljningen av samtliga ryska artiklar i Systembolagets sortiment, och om att ställa in samtliga planerade lanseringar av ryska artiklar.

Situationen är exceptionell och vi tar utvecklingen på stort allvar. Vi har mot bakgrund av beslutet informerat berörda leverantörer, säger Ulf Sjödin, Sortimentschef på Systembolaget.

För ytterligare information kontakta:

Systembolagets presskontakt 070-245 00 47, press@systembolaget.se

• Ulf_Sjödi_Beskuren_bild.jpg