Sedan 2020 har vi sett en förändrad attityd kopplat till alkohol och berusning i vissa situationer, till exempel på fest, med barn eller när man äter på restaurang. Resultatet visar att svenskarna överlag blir mer tillåtande.
– En sådan förändring kan göra det svårare för samhället att se och hantera de hälsorisker och sociala kostnader som alkoholen kan orsaka redan vid måttligt drickande, vilket kännedomen måste öka kring, säger Karolina Dahlbeck Nobel.
Samtidigt visar index att en klar majoritet av svenskarna fortfarande tycker det är fel att bli berusad när barn är med, att bli berusad på restaurang och att bli så berusad att man inte kommer ihåg vad man gjorde dagen innan.
Attityden har tydliga samband med de tillfrågades eget alkoholintag. Om man dricker ofta (4+ ggr/vecka) och/eller mycket (minst 3 glas/tillfälle) är man i regel mer tillåtande. Bland de med högt intag ser vi en svag trend till en ännu mer tillåtande attityd.
Årets mätning visar också att det främst är män som bidrar till den mer tillåtande attityden till berusningsdrickande.
– Det är viktigt att Systembolaget och andra samhällsaktörer fortsätter att sprida kunskap om dessa risker så att vi skapar en hållbar alkoholkultur i Sverige, säger Systembolagets vd Ann Carlsson Meyer.
Ur undersökningen där drygt 5500 svenskar tillfrågats:
Systembolagets årliga Alkoholindex sjunker i år 2024 med 0,3 till 59,2 på en skala 0-100.
Nedgången från 2020 är från 63,4 till 59,2 där en lägre siffra indikerar en mer tillåtande attityd till berusningsdrickande.
Vi ser fortsatt högre Alkoholindex, dvs en mer restriktiv attityd till berusningsdrickande bland äldre (65+ år) och till viss del bland kvinnor. Lägre Alkoholindex, dvs mer tillåtande, ser vi fortsatt främst bland yngre personer, ännu tydligare bland yngre män.
Alkoholindex är en årligt återkommande undersökning om attityden till alkohol i Sverige och frågorna handlar om hur svenskar mellan 17 och 84 år ser på berusningsdrickande i olika situationer. Det huvudsakliga syftet med undersökningen är just att följa hur synen på alkohol förändras över tid. Alkoholindex startades av IQ 2010 på uppdrag av Systembolaget, 2023 tog Systembolaget själva över ansvaret. I underlaget hittar du även regionala siffror.