Pressrum

Pressrum

10 nov 2011
Dryckesauktioner

Höstens Stora Dryckesauktion spänner över 140 år

Den 16 november arrangeras Systembolagets Stora Dryckesauktion, i samarbete med Stockholms Auktionsverk. 507 poster kommer att gå under klubban till ett uppskattat värde av 5,6 till 6,6 miljoner kronor.

– Höstens auktion visar en stor bredd med mogna, klassiska årgångar från till exempel Bordeaux och Champagne, men också ett stort utbud av yngre viner med lagringspotential, säger Sören Nylund värderingsansvarig på Systembolaget.

– Utbudet spänner över närmare 140 år, med allt från en cognac från år 1871, en champagne från 1911 och röd bordeaux från 1900 till en bourgogne från 2008, fortsätter Sören Nylund.

Dryckesauktionens katalog liksom text och bild för auktionens objekt finns tillgängliga på http://www.systembolaget.se och http://www.auktionsverket.se/.

Visning av auktionens objekt
Visning sker måndag den 14 november kl 15.00 -19.00 i Stockholms Auktionsverks lokaler i Frihamnen, Magasin 5.

Datum för auktionen
Stora Dryckesauktionen: onsdagen den 16 november, start kl 12.00 i Stockholms Auktionsverks lokaler Nybrogatan 32 i Stockholm.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:
Sören Nylund, värderingsansvarig, Systembolaget: 070-548 00 25 eller [email protected]
Anna Hamilton, informationschef, Stockholms Auktionsverk: 0733-40 67 87 eller [email protected]

Relaterade dokument

Senaste nyheter

11 sep 2025
Informationskampanjer
Vid skolstart möter hundratusentals tonåringar nya miljöer, vänner och sociala sammanhang – och för vissa sker även första mötet med alkohol. Trots att en klar majoritet av föräldrarna tycker att det är viktigt att prata om alkohol med sina tonåringar, visar Systembolagets undersökning att samtalen ofta uteblir eller handlar om andra saker, som exempelvis prestation i skolan. 
14 okt 2025
Informationskampanjer
Nära nio av tio barn påverkas negativt när vuxna dricker för mycket. Av dem som dricker för mycket är var tredje person en nära anhörig, visar en ny undersökning av Systembolaget som belyser både erfarenheter från uppväxten och vuxnas agerande i dag. Samtidigt framgår det att var tredje vuxen avstår från att agera när ett barn påverkas.