Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att fortsätta använda webbplatsen samtycker du till att cookies används. Om cookies

Pressrum

Pressrum

15 feb 2013
Finansiell information

Systembolagets bokslutskommuniké 2012

Systembolagets resultat för 2012 uppgick till 180 (233) MSEK. Arbetet med att fortsätta stärka och utveckla kundservicen gick vidare. Nya besöksrekord uppnåddes, både i butik och i digitala kanaler. Samtidigt är den totala alkoholkonsumtionen oförändrad.

Systembolagets resultat för 2012 uppgick till 180 (233) MSEK, vilket är 43 MSEK lägre än under 2011, men klart överstiger ägarens avkastningskrav. I resultatet finns en avsättning till en periodiseringsfond på 80 MSEK (0). Periodens skattekostnad uppgick till 68 (55) MSEK.

Systembolagets kundmöten i digitala kanaler ökade med 65 procent. Systembolaget.se hade 21 miljoner besök, appen Sök & hitta användes sju miljoner gånger. Därutöver besvarade Systembolagets kundtjänst 130 000 mejl och telefonsamtal. Drygt 118 miljoner butiksbesök innebär en ökning med cirka en miljon sedan 2011.

- Vårt Nöjd-Kund-Index nådde 2012 nya rekordsiffror, 81 av 100, samtidigt som över 71 procent av svenskarna stödjer Systembolagets ensamrätt, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger.

Läs mer i Systembolagets bokslutskommuniké för 2012.

För mer information, kontakta:
Lennart Agén, presschef, tel: 070-245 00 47, press@systembolaget.se

Relaterade dokument

Senaste nyheter

19 feb 2020
Hållbarhet
Dryckesbranschen arbetar för att tillsammans bli en mer hållbar bransch utan någon klimatpåverkan. Initiativets första gemensamma rapport visar att förpackningar och transporter är de största orsakerna till branschens klimatavtryck.
31 jan 2020
Lokala pressmeddelanden
Systembolaget fortsätter utöka erbjudandet av e-handel. Från och med den 3 februari 2020 kommer hemleverans vara tillgängligt i bland annat Västerås, Arboga, Köping och Kungsör.