Pressrum

Pressrum

08 maj 2014
Alkoholforskning

Systembolaget satsar 15 miljoner på alkoholforskning

I dag vid Systembolagets årliga alkoholforskningskonferens, som är en mötesplats för dialog och kunskapsspridning, presenteras Systembolagets ökade engagemang i alkoholforskning om 15 miljoner kronor fördelat på tre år.

– Forskning utgör själva grunden för kunskapsutvecklingen i samhället och vi vill bidra till den. Vi behöver mer kunskap om alkohol för att kunna göra medvetna val och här har Systembolaget, som en betydande forskningsfinansiär, en roll att spela säger Magdalena Gerger, Systembolagets VD.

– I Systembolagets samhällsuppdrag ingår att informera om alkoholens risker, fastslår Magdalena Gerger vidare. Vi vill bidra till nya rön för att öka kunskapen om alkohol och dess effekter på såväl individ som samhälle. Det är viktigt att ständigt söka nya samband och öka förståelsen för riskerna med alkoholkonsumtion. Därför är det naturligt att vi nu ökar vår satsning inom detta så viktiga område.

Stödet hanteras av Systembolagets Alkoholforskningsråd, som består av nio från Systembolaget fristående ledamöter.

I höst arrangeras dessutom seminarier i olika delar av landet för att diskutera och sprida forskningsresultat.

Bred alkoholforskningskonferens

Årets konferens har en gedigen bredd på såväl deltagare som ämnen, bland annat presenteras forskning kring marknadsföring av alkohol, näthandel, nya rön om hjärnans belöningssystem, alkohol och stress, en uppföljning av vilka effekter alkoholrelaterade fosterskador får i vuxenlivet samt en kunskapsöversikt som rör alkohol, idrott och träning. För årets internationella gästspel står Robin Room, som sedan 1960-talet forskat om alkohol och droger. I dag är han professor vid School of Population Health of the University of Melbourne. Dessutom medverkar Avalon de Bruijn, forskare vid Dutch Institute for Alcohol Policy (STAP).

För ytterligare information:

Björn Lundkvist, ansvarig alkoholforskning, Systembolaget, 070-678 68 76, [email protected]

Senaste nyheter

11 sep 2025
Informationskampanjer
Vid skolstart möter hundratusentals tonåringar nya miljöer, vänner och sociala sammanhang – och för vissa sker även första mötet med alkohol. Trots att en klar majoritet av föräldrarna tycker att det är viktigt att prata om alkohol med sina tonåringar, visar Systembolagets undersökning att samtalen ofta uteblir eller handlar om andra saker, som exempelvis prestation i skolan. 
14 okt 2025
Informationskampanjer
Nära nio av tio barn påverkas negativt när vuxna dricker för mycket. Av dem som dricker för mycket är var tredje person en nära anhörig, visar en ny undersökning av Systembolaget som belyser både erfarenheter från uppväxten och vuxnas agerande i dag. Samtidigt framgår det att var tredje vuxen avstår från att agera när ett barn påverkas.