Pressrum

Pressrum

18 okt 2016
Övrigt

Systembolaget i Uppdrag Granskning

Systembolaget drivs av att göra skillnad, hela vägen från druvan på den enskilda druvodlingen, till flaskan på hyllan i någon av våra 436 butiker, ställer vi krav på att man följer vår uppförandekod. Alla svenska importörer, som säljer drycker till Systembolaget, är skyldiga att se till att reglerna efterlevs. 

Onsdag 19 oktober handlar Uppdrag granskning i SVT om levnadsvillkor för vinarbetare i Sydafrika. I programmet intervjuas Systembolagets biträdande chef för press och samhällsrelationer Ida Ingerö, som även finns tillgänglig för kompletterande intervjuer inför och i samband med sändningen av programmet.

-       Vi ställer höga och tydliga krav på alla svenska importörer som vill handla med oss att följa vår uppförandekod, hela vägen från den enskilda vingården till hyllan i våra butiker, säger Ida Ingerö.

-       I riskländer som Sydafrika följer vi upp att vår uppförandekod efterlevs genom revisioner, granskning på plats. Systembolaget höjer hela tiden ambitionerna på detta område. I år gör vi 100 revisioner i riskländer, nästa år kommer vi att göra 200, säger Ida Ingerö.

Systembolaget fick se Uppdrag Gransknings reportage 23 september och har därefter följt upp det som redovisas i programmet.

-       När vi får incidentrapporter agerar vi alltid skyndsamt och följer upp på plats för att få korrekta fakta och därefter ställa krav på förbättringar. Handel i kombination med tydligt kravställande är vårt bästa bidrag till en positiv utveckling i riskländer, säger Ida Ingerö.

Systembolaget arbetar strategiskt och långsiktigt för att erbjuda kunderna ett brett sortiment av etiskt certifierade produkter. Produkter med certifieringarna Fair Trade och Fair for Life får märkningen ”etiskt” hos Systembolaget, för att det ska bli enkelt för kunden att välja. Var fjärde flaska vin som producerades som Fairtrade i världen 2015 såldes på Systembolaget.

-       Våra kunder har högt ställda förväntningar på social och miljömässig hållbarhet och det är tydligt att de uppskattar Systembolagets breda sortiment av såväl etiskt som ekologiskt märkta produkter, säger Ida Ingerö.

Läs mer här

För mer information kontakta Systembolagets pressjour 070-245 00 47 eller [email protected]  

Senaste nyheter

11 sep 2025
Informationskampanjer
Vid skolstart möter hundratusentals tonåringar nya miljöer, vänner och sociala sammanhang – och för vissa sker även första mötet med alkohol. Trots att en klar majoritet av föräldrarna tycker att det är viktigt att prata om alkohol med sina tonåringar, visar Systembolagets undersökning att samtalen ofta uteblir eller handlar om andra saker, som exempelvis prestation i skolan. 
14 okt 2025
Informationskampanjer
Nära nio av tio barn påverkas negativt när vuxna dricker för mycket. Av dem som dricker för mycket är var tredje person en nära anhörig, visar en ny undersökning av Systembolaget som belyser både erfarenheter från uppväxten och vuxnas agerande i dag. Samtidigt framgår det att var tredje vuxen avstår från att agera när ett barn påverkas.