Pressrum

Pressrum

27 apr 2017
Finansiell information

Systembolagets delårsrapport: svenskarna dricker allt mindre

Systembolagets delårsrapport, från perioden januari till mars, som presenteras idag, visar på att svenskarnas alkoholkonsumtion minskar. Även attityden till alkohol håller på att förändras. 

-        Trots att vi ser en mer tillåtande attityd kring berusningsdrickande i Sverige, ser vi samtidigt en trend av minskat drickande. Speciellt ungdomar skjuter upp sin alkoholdebut och dricker allt mindre*, säger Magdalena Gerger, VD på Systembolaget.

Under 2016 var den svenska totalkonsumtionen 9,0 liter ren alkohol per person,15 år och äldre. Konsumtionen är 2016 två procentenheter lägre än föregående år som ett led i att alkoholkonsumtionen har minskat de senaste tio åren. **

Rekordhögt opinionsindex 

Systembolaget ställer regelbundet frågan om man vill behålla Systembolaget och monopolet till ett riksrepresentativt urval människor i åldern 15 år och över. Under första kvartalet 2017 var andelen som vill behålla Systembolagets ensamrätt 79 procent, vilket är det enskilt högsta kvartalsvärdet som uppmätts. 

Resultat första kvartalet 

Under 2017 års första kvartal minskade Systembolagets försäljningsvolym med 2,4 procent jämfört med föregående år. Nettoomsättningen uppgick till 6 095 miljoner kronor jämfört med 6 140 miljoner kronor. Den minskade omsättningen beror främst på en förskjutning av påskförsäljningen, som föregående år låg i första kvartalet. 

Här kan du läsa delårsrapporten för januari – mars med bland annat försäljningssiffror» 

För ytterligare information kontakta:

Systembolagets pressjour 070-245 00 47, [email protected]

*IQs Alkoholindex från 2016. **CANs senaste undersökning

Senaste nyheter

11 sep 2025
Informationskampanjer
Vid skolstart möter hundratusentals tonåringar nya miljöer, vänner och sociala sammanhang – och för vissa sker även första mötet med alkohol. Trots att en klar majoritet av föräldrarna tycker att det är viktigt att prata om alkohol med sina tonåringar, visar Systembolagets undersökning att samtalen ofta uteblir eller handlar om andra saker, som exempelvis prestation i skolan. 
14 okt 2025
Informationskampanjer
Nära nio av tio barn påverkas negativt när vuxna dricker för mycket. Av dem som dricker för mycket är var tredje person en nära anhörig, visar en ny undersökning av Systembolaget som belyser både erfarenheter från uppväxten och vuxnas agerande i dag. Samtidigt framgår det att var tredje vuxen avstår från att agera när ett barn påverkas.