11 jun 2019
Alkoholforskning

Varannan har misstänkt alkoholproblem på jobbet

I en ny Sifo-undersökning framgår att över hälften av de 2000 tillfrågade medarbetarna misstänkt att en kollega eller chef har alkoholproblem. Men bara 36 procent av dem informerade en chef eller någon med personalansvar. Undersökningen ingår i Systembolagets Alkoholrapport 2019, som presenteras idag. Alkoholrapporten har i år fokus på alkohol och arbetsliv.

– Många av de som har ett riskbruk är personer som jobbar och är väl etablerade på arbetsmarknaden. Det innebär att arbetsplatsen är en viktig arena för insatser mot problematisk alkoholkonsumtion, säger Magdalena Gerger, VD Systembolaget.

Undersökningen som genomförts av Sifo på uppdrag av Systembolaget har besvarats av 3000 yrkesverksamma personer, varav 2000 medarbetare och 1000 chefer*. Den visar bl.a:

• Över hälften av medarbetarna utan personalansvar har någon gång under sitt yrkesliv misstänkt att en kollega eller chef har alkoholproblem. Men bara 36 procent av dem informerade en chef eller någon med personalansvar senaste gången de hade sådana misstankar.
  • Var fjärde chef anser sig behöva mer kunskap om hur man upptäcker alkoholproblem bland medarbetare.
  • Mer än var tredje medarbetare uppger att en kollega eller chef någon gång har varit full och betett sig olämpligt på en personalfest.

– Det är viktigt att agera för att förebygga och hjälpa människor så att problemen inte eskalerar, och då behövs kunskap och konkreta verktyg. För att bidra till en positiv förändring har vi därför även tagit fram en metodhandbok med tips och information för chefer, säger Magdalena Gerger.

Ulric Hermansson, socionom och alkoholforskare vid Karolinska Institutet, menar att företagshälsovården kan spela en central roll:

– Ofta kan det ta hela tio år innan alkoholproblem uppmärksammas på arbetsplatsen. Alla vinner på om alkoholproblem kan identifieras och hanteras på ett tidigt stadium, och företagshälsovården har utmärkta förutsättningar att ställa frågor om alkoholvanor i samband med de vanliga hälsoundersökningarna.

Om Alkoholrapporten

I Alkoholrapporten presenteras aktuell forskning, ny statistik och trender i konsumtion och skadeutveckling gällande alkohol. Hela Alkoholrapporten 2019 finns att läsa här.

Sverige har kommit långt när det gäller att hålla nere alkoholkonsumtionen, men alkohol orsakar fortfarande många skador - inte minst på andra än den som dricker. Systembolaget finns för att minska de alkoholrelaterade skadorna. I vårt ansvar ingår att finansiera alkoholforskning och sprida information om riskerna med alkohol. Alkoholrapporten är ett exempel på hur vi gör det.

* Undersökning via Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel, 24 januari-5 februari 2019. Svar från yrkesverksamma personer - 2000 medarbetare utan personalansvar, samt 1000 chefer, i åldern 18-64 år.

För mer information kontakta:

Systembolagets pressjour 070-245 00 47, press@systembolaget.se