Pressrum

Pressrum

11 mar 2020
Lokala pressmeddelanden

Gävleborgare bland de bästa på att köpa klimatsmarta förpackningar på Systembolaget

Gävleborg är ett av de län i landet där kunderna i stor utsträckning handlar klimatsmarta förpackningar. Det visar försäljningsstatistik från Systembolaget.

I Gävleborg räknas 71 procent av de förpackningar på upp till 1 liter som säljs på Systembolaget som klimatsmarta. Bara två län, Norrbottens och Värmland, har en högre andel försäljning av klimatsmarta förpackningar. Med klimatsmart menas att något är mindre dåligt för klimatet än vad alternativen är.

Förpackningar står för en tredjedel av Systembolagets totala klimatpåverkan och glasflaskan (utan pant) är den som gör störst avtryck på klimatet. PET-flaskor, pappförpackningar, och burk har betydligt lägre klimatpåverkan än tunga glasflaskor.

Aluminiumburkar utgör störst del av det totala antalet klimatsmarta förpackningar i Gävleborgs län - burkarna står för 64 procent. Tittar man enbart på vin, så är lättviktsflaskan i glas den mest populära bland de klimatsmarta förpackningarna, följt av pappförpackningen.

Systembolaget har satt som mål att minska avtrycket från förpackningar med 15 000 ton koldioxid till år 2023*.

– För att höja kunskapen om klimatsmarta förpackningar informerar vi våra kunder på flera olika sätt. Vi har också en nära dialog med våra dryckesleverantörer, för att kunna uppnå målet, säger Systembolagets presschef Lennart Agén.

De mest klimatsmarta förpackningarna är:

För vin 75 cl-1 liter:

  1. Pappförpackning
  2. PET-flaska

För öl:

  1. Returglasflaska
  2. Burk

Ovan under förutsättning att PET, returglas och burk pantas.

För mer information se bifogat faktablad.

* 15 000 ton CO2 motsvarar t.ex 1700 varv runt jorden med flyg

För ytterligare information kontakta:

Lennart Agén, presschef Systembolaget, tel 070-5641710, [email protected]

Senaste nyheter

11 sep 2025
Informationskampanjer
Vid skolstart möter hundratusentals tonåringar nya miljöer, vänner och sociala sammanhang – och för vissa sker även första mötet med alkohol. Trots att en klar majoritet av föräldrarna tycker att det är viktigt att prata om alkohol med sina tonåringar, visar Systembolagets undersökning att samtalen ofta uteblir eller handlar om andra saker, som exempelvis prestation i skolan. 
14 okt 2025
Informationskampanjer
Nära nio av tio barn påverkas negativt när vuxna dricker för mycket. Av dem som dricker för mycket är var tredje person en nära anhörig, visar en ny undersökning av Systembolaget som belyser både erfarenheter från uppväxten och vuxnas agerande i dag. Samtidigt framgår det att var tredje vuxen avstår från att agera när ett barn påverkas.