19 okt 2020

Systembolaget öppnar ny onlinebutik

Systembolagets goda service ska vara en del av kundupplevelsen både i de fysiska butikerna och online. Därför lanseras nu Onlinebutiken. En utveckling av Systembolagets webb som är mer användarvänlig, inspirerande och samtidigt visar hur Systembolaget är ett annorlunda företag.

Systembolagets webb har i snitt 110 000 besök om dagen. Med den nya onlinebutiken kommer besökarna uppleva det enklare att söka, hitta och utforska i sortimentet. Det går också att få personlig dryckesrådgivning via chatt-funktionen. Ambitionen är att ge kunden samma upplevelse online som i de fysiska butikerna.

- Vi vill inspirera, ge personlig service och hjälpa kunden att upptäcka nytt. Samtidigt försöker vi aldrig få kunden att köpa mer än man tänkt. Tvärtom gör vi det enkelt att ångra sig, till exempel genom att ha en ångravagn i kassan både i fysisk butik och online, säger Tobias Frohm E-handelsdirektör, Systembolaget.

Sedan tidigare har man kunnat filtrera drycker efter exempelvis förpackning, pris och alkoholhalt. Nu kan kunden även filtrera efter hur mycket socker som drycken innehåller vilket har varit efterfrågat av många kunder.

- Det ska synas att Systembolaget är ett annorlunda företag. Därför har det också varit viktigt att påminna om varför vi finns och att alkohol är en annorlunda vara, säger Tobias Frohm.

För att möta kunderna där de befinner sig utvecklar Systembolaget sin e-handel och erbjudandet online. Förutom onlinebutiken har Systembolagets app moderniserats med förbättrad användarupplevelse.

Besök onlinebutiken här

För ytterligare information kontakta:

Systembolagets pressjour, tel. 070-245 00 47, press@systembolaget.se