10 dec 2020

Systembolaget uppmuntrar till ett förändrat kundbeteende

Jul och nyår tillhör Systembolagets mest intensiva perioder. För att värna om hälsa och säkerhet för våra kunder och medarbetare, uppmuntrar Systembolaget till en förändring av kundbeteende. – Historiskt har vi sett ett ”sista minuten-beteende” hos våra kunder som vi nu tillsammans behöver påverka när pandemin ställer andra krav, säger Anders Porelius, presschef på Systembolaget.

Ett förändrat kundbeteende sker genom ett samarbete mellan Systembolaget och deras kunder. Sedan pandemins början har Systembolaget gjort flera insatser för att öka tryggheten bland kunder och medarbetare.

Inför kommande storhelger och framöver uppmanas nu de som planerar att besöka Systembolaget att tänka på följande för att värna om säkerhet och hälsa:

• Välj en tid då färre besöker oss. Då blir det enklare för alla att hålla avstånd och risken för köer i och utanför butiken minskar.
  • Bestäm i förväg vad du ska handla. Är du förberedd blir besöket i butiken kortare. Det hjälper oss att undvika köer och underlättar för oss alla att hålla avstånd.
  • Kom ensam till butiken. Då blir det enklare för alla att hålla avstånd. Om du har sällskap av någon, vill vi att bara att en person går in i butiken och handlar.

Systembolaget ser till att det inte blir trångt i butiken. Kö-värdar förhindrar att det skapas trängsel och att rätt avstånd hålls. Genom skyltar i entréer, kassor och lappar på golven påminner vi om vikten av att hålla avstånd. Vi försöker hålla så många kassor som möjligt öppna.

– Tillsammans med kunderna skapar vi en tryggare handel. Tänk på att planera ditt besök på Systembolaget och undvika att handla dagarna närmast julafton och nyårsafton om det är möjligt. Genom att välja en dag i början på veckan eller tidigare på dagen går det att undvika större kundtillströmningar. Det kommer betyda mycket för tryggheten och hälsan, säger Anders Porelius, presschef Systembolaget.

Mer information: https://www.omsystembolaget.se/covid-19/

För ytterligare information kontakta:

Anders Porelius, presschef Systembolaget, tel. 08-503 304 00, mobil 0720-706 740, anders.porelius@systembolaget.se