Pressrum

Pressrum

11 feb 2020
Finansiell information

Systembolagets bokslutskommuniké 2019

Kunderna är fortsatt nöjda med Systembolaget. Nöjd Kund Index (NKI) uppmättes 2019 till 85, samma siffra som förra årets rekordnivå.

– Systembolaget har ett viktigt samhällsuppdrag och finns för att alkoholens skadeverkningar blir mindre om alkohol säljs utan vinstmaximering. Det är oerhört glädjande att kunderna är så nöjda med vår verksamhet, säger Systembolagets VD Magdalena Gerger.  

Under året publicerades CAN:s* mätning av total alkoholkonsumtion och Systembolagets konsumtionsandel för 2018. Den visar att konsumtionen minskade till 8,8 (9,0) liter ren alkohol per invånare över 15 år. Systembolagets andel av den totala alkoholkonsumtionen ökade och uppgick under 2018 till 65,6 (63,1) procent. CAN:s preliminära siffror för 2019 publiceras under Q1 2020.

Försäljningsvolymen ökade med 1 procent och uppgick till 511,9 (504,9) miljoner liter 2019. Intäkterna ökade totalt mer än försäljningsvolymen, vilket främst beror på förändring i försäljningsandelar mellan dryckestyper. Årets rörelseresultat uppgick till 229 (227) miljoner kronor.

– Under 2019 ökade nettoomsättningen med 4 procent. Alkoholfritt ökade med 8 procent och är den varugrupp som procentuellt ökade mest, säger Systembolagets ekonomidirektör Charlotte Hansson.

Under 2019 beslutade riksdagen att försöksverksamheten med hemleverans ska bli en permanent del av Systembolagets erbjudande. Arbetet med att göra hemleverans tillgängligt i hela landet fortsätter under 2020 och beräknas vara klart under 2021. Systembolaget fortsätter även arbetet med det digitala kundmötet och långsiktiga effektiviseringar.

Läs mer i Systembolagets bokslutskommuniké för 2019

För ytterligare information, kontakta: 

Systembolagets pressjour, tfn 070-245 00 47, eller [email protected]

*CAN:s rapport Alkoholkonsumtionen i Sverige 2018

Senaste nyheter

11 sep 2025
Informationskampanjer
Vid skolstart möter hundratusentals tonåringar nya miljöer, vänner och sociala sammanhang – och för vissa sker även första mötet med alkohol. Trots att en klar majoritet av föräldrarna tycker att det är viktigt att prata om alkohol med sina tonåringar, visar Systembolagets undersökning att samtalen ofta uteblir eller handlar om andra saker, som exempelvis prestation i skolan. 
14 okt 2025
Informationskampanjer
Nära nio av tio barn påverkas negativt när vuxna dricker för mycket. Av dem som dricker för mycket är var tredje person en nära anhörig, visar en ny undersökning av Systembolaget som belyser både erfarenheter från uppväxten och vuxnas agerande i dag. Samtidigt framgår det att var tredje vuxen avstår från att agera när ett barn påverkas.